Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ombudsmand viser forståelse for Magasin


Ombudsmand viser forståelse for Magasin

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ODENSE: Magasin mener, at den kritik, som Forbrugerrådet forleden fremsatte her i avisen, ramte ved siden af, og stormagasinet får langt hen ad vejen medhold af Forbrugerombudsmanden.

Striden handler om en Herstal lysekrone, som Magasin annoncerede med som et køtilbud til mandag morgen.

Lampens før-pris var 5999 kroner, og den kunne erhverves til 999 kroner.

I den forbindelse udtalte Grit Munk fra Forbrugerrådet:

- Forbrugerombudsmanden har fastslået, at forretningerne skal skrive det præcise antal af varen, når der er tale om omkring 10 eller færre. Forbrugerne skal vide, om det kan betale sig for dem at bruge benzin og tid på at køre til Odense for at købe en lysekrone.

Afhængigt af varen

Magasin melder hus forbi:

- Os bekendt står der ingen steder direkte, at man skal nævne antallet. Det må absolut være afhængigt af varens art. Drejer det sig om et fladskærms-tv, som er nedsat fra 40.000 kroner til det halve, er det måske nok at have tre styk, men drejer det sig om et par Sloggi trusser, så er 10 for lidt, argumenterer Erik Mosbæk, forretningsdirektør for de fire Magasin-forretninger vest for Storebælt.

Magasin havde ni eksemplarer af den pågældende lampe, og det, mener Erik Mosbæk, var nok til, at det ikke var nødvendigt at nævne antallet.

- Vi havde skrevet, at der var et stærkt begrænset antal, og at der var tale om et køtilbud. Da der gik 45 minutter, fra forretningen åbnede, til lamperne var solgt, viser det, at vi havde ramt efterspørgs-len. Når der er tale om et køtilbud, kan man ikke forvente at kunne få varen hele dagen, siger forretningsdirektøren.
Begrænset vareudbud
I retningslinjerne fra forbrugerombudsmanden hedder det:

Er der tale om en begrænset mængde varer i forhold til den efterspørgsel, der med rimelighed kan forventes, skal der tages et forbehold, der fremgår klart og iøjnefaldende af tilbudsmaterialet.

Det kan gøres ved at skrive f.eks. "så længe lager haves" eller "begrænset mængde".

Er antallet meget begrænset, bør det i annoncen oplyses, hvor mange eksemplarer af varen, der udbydes.
Begrænset vareudbud
I retningslinjerne fra forbrugerombudsmanden hedder det:

Er der tale om en begrænset mængde varer i forhold til den efterspørgsel, der med rimelighed kan forventes, skal der tages et forbehold, der fremgår klart og iøjnefaldende af tilbudsmaterialet.

Det kan gøres ved at skrive f.eks. "så længe lager haves" eller "begrænset mængde".

Er antallet meget begrænset, bør det i annoncen oplyses, hvor mange eksemplarer af varen, der udbydes.
Begrænset vareudbud
I retningslinjerne fra forbrugerombudsmanden hedder det:

Er der tale om en begrænset mængde varer i forhold til den efterspørgsel, der med rimelighed kan forventes, skal der tages et forbehold, der fremgår klart og iøjnefaldende af tilbudsmaterialet.

Det kan gøres ved at skrive f.eks. "så længe lager haves" eller "begrænset mængde".

Er antallet meget begrænset, bør det i annoncen oplyses, hvor mange eksemplarer af varen, der udbydes.

En gråzone

Fuldmægtig Jesper Müller hos Forbrugerombudsmanden er ikke utilbøjelig til at give Magasin ret:

- Der er stor forskel på, om man sælger en gummibåd med påhængsmotor, som henvender sig til en begrænset kreds, eller det drejer sig om en billig dvd-afspiller. Hvis der kun er ni af den sidstnævnte, er det oplagt, at det bør nævnes i annoncen, siger han.

Han mener, at man i det konkrete tilfælde med ni lamper til 999 kroner pr. styk er inde i en gråzone, hvor det er svært at afgøre, om Magasin burde have oplyst antallet.

- I langt de fleste tilfælde vil jeg dog sige, at det vil være det rigtigste, hvis en forretning gør opmærksom på antallet, når man har under 10 stykker. Men jeg mener ikke, at der er trukket en bestemt grænse fra Forbrugerombudsmanden, siger Jesper Müller.

Fastholder kritikken

Jurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup forklarer, at grænsen på 10 varer stammer fra en afgørelse fra Forbrugerombudsmanden vedrørende salg af flybilletter.

- Jeg havde opfattet det som en praksis på området, siger hun.

Hun fastholder kritikken af Magasin:

- Når man er nede i så små tal som ni stykker, er der jo ingen ulejlighed ved at oplyse om antallet. Men det har forretningen ikke interesse i, fordi den kan håbe på at tiltrække i hundredvis af kunder, som så køber noget andet i stedet for, når de finder ud af, at varen er udsolgt, siger Anette Høyrup.

Ombudsmand viser forståelse for Magasin

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.