I løbet af de næste to år får alle elever i 4.-6. klasse udleveret en computer. Forældre er glade, men tvivler alligevel på, at det er det rigtige sted at sætte ind.

Odense: "Bring your own device". Sådan har opfordringen lydt fra de odenseanske folkeskoler til stor bekymring for flere forældre.

Bring your own device handler om, at forældrene skal sørge for, at deres børn har det nødvendige IT-udstyr med til undervisning i kommunens folkeskoler. Beskyldninger om blandt andet brud på folkeskoleloven er siden kommet frem i lyset fra forældrene, men nu vil et flertal i Børn- og Ungeudvalget sørge for, at alle i 4.-6. klasse uanset skole og forældres økonomi kan få en chromebook eller lignende.

Hvad går pengene til?

Fra skattestigningen får Børn- og Ungeudvalget 63 millioner kroner i 2018. De fordeles således: Dagplejen får tre millioner til at ansætte flere dagplejepædagoger, som skal samarbejde og give sparring til den enkelte dagplejer. 

Til daginstitutionerne er der afsat 18 millioner til at ansætte pædagogisk personale i børnehusene. Børn- og Ungeforvaltningen foreslår, at pengene fordeles mellem de kommunale børneinstitutioner baseret på antal børn. 

Folkeskolen får tildelt 42 millioner. Størstedelen går til ansættelse af ekstra personale. Herudover skal pengene bruges på børn i udsatte positioner i indskolingen, socialrådgivere tilknyttet skolerne og en særlig rådgivningsordning til familier med børn og unge med særlige behov.

Desuden er der i budgetforliget sat et engangsbeløb af over de næste to år på 24,8 millioner. Ud over computerinvesteringen på 10,9 millioner bruges pengene også på kompetenceudvikling af dagplejen og til børn og unge i robotbyen.

Computerne skal sikre, at børnene får mulighed for at få den nyeste digitale undervisning heriblandt programmer, der hjælper børn med læse- og skrivevanskeligheder og digitale læringsportale i stedet for bøger. 

Pengene til de ekstra computere kommer fra det røde byrådsflertals budgetforlig, hvorfra Børn- og Ungeudvalget årligt får 63 skattestigningsmillioner og derudover 24,8 millioner til engangsinvesteringer de kommende to år.  I alt sættes 10,9 millioner af til indkøb af chromebooks og lignende, og udleveringen af computerne sker over de næste to år. Forslaget ventes at blive endelig vedtaget tirsdag på Børn- og Ungeudvalgets møde. 

Formand for skolebestyrelsen på Seden Skole, Charlotte Veppler, er glad for de nye computere, men det er ikke uden bekymring. 

- Det er rigtig dejligt, at vi får noget, men hvordan sikrer vi, at vi får den rigtige brug af det. Det er måske den største bekymring, jeg kan have. Kommer de til at samle støv et sted, fordi lærerne ikke er klar til det eller ikke har lyst til at bruge det i deres undervisning, spørger hun. 

Et skridt på vejen

I de forskellige skolebestyrelser i Odense Kommune har de snakket om problematikken med "Bring your own device". Charlotte Veppler mener, at computerne til 4.-6 klasse er et skridt på vejen, men ikke nok. 

- Man kan spørge, hvorfor det er vores 4.-6. klasser, der skal have. Burde det ikke være udskolingsbørnene, der skulle have haft det. En computer er trods alt et eksamenskrav. Der stilles stadig krav til 7. klasserne om, at de skal medbringe deres egen computer, fortæller hun. 

En ting, som især bekymrer hende, er det økonomiske aspekt. 

- Der sidder mange forældre, som sidder i det dilemma, om de skal ud at købe en Macbook til deres barn, fordi halvdelen af klassen har det. Så vi lægger stadig et pres på forældrene i folkeskolen, og det synes vi er problematisk. Det giver en ulighed, og det skal folkeskolen ikke afspejle. 

- Vi ved godt, at kommunen ikke finder pengene til det hele på en gang, men skulle man have startet et andet sted, og var det lige 4.-6. klasserne, der skulle have haft hjælpen først?

Giver stadig mulighed for børnene

Men udsigten til nye computere til mellemtrinet giver trods alt også nye muligheder for eleverne, mener Charlotte Veppler.

- Det er rart, at alle har det samme udstyr. Børnene vil føle, at det er deres værktøj, og de kommer til at bruge det på en anden måde. Så jeg tænker, vi får en glæde ved, at børn kan kommunikere på en anden måde og lave opgaver fælles. 

- Måske får vi også børn, som ikke er glade for den ene form for læring, men så har de mulighed for at lære det på en anden måde, siger hun.

- Så rent fagligt kan vi få et løft. 

 

  • Peter Leth-Larsen

    Af: