De andre danske storbyer er længere fremme i kampen mod farlige luftpartikler i bymidten end Odense
ODENSE: Selv hvis politikerne i byrådet siger ja, vil der gå endnu et par år, inden Odense får en miljøzone, som forbyder forurenende lastbiler og busser uden partikelfiltre at køre ind i midtbyen.

- Vi forventer at sende sagen videre til politikernes behandling til efteråret, oplyser Jette Schmalfeldt, ingeniør ved natur, miljø og trafik i Odense Kommune.

Hvordan virker et partikelfilter?

Et partikelfilter monteres på udstødningen af en dieselmotor, og det fjerner partiklerne i udstødningsgassen.

Partikelfilteret er opbygget af mange små kanaler af keramik. Filteret er opbygget således, at udstødningsgassen via højtryk tvinges gennem kanalvæggen, hvor partiklerne så bliver fanget, så de ikke når ud i den luft, som byens borgere indånder.

Kilde: Færdselsstyrelsen

Når politikerne har sagt ja, vil der gå endnu 14 måneder, inden miljøzonen kan blive en realitet, for vognmændene skal have 14 måneder til at gøre sig klar til at leve op til de nye regler, og det betyder, at Odense vil blive den sidste af Danmarks store byer til at indføre en miljøzone.

København allerede klar

Folketinget åbnede med en ny lov i 2007 for, at landets fem største kommuner kan indføre miljøzoner for at mindske luftforureningen i midtbyen, hvis de ønsker det.

København og Frederiksberg kommuner er langt fremme og indfører miljøzone i den centrale del af hovedstaden allerede fra 1. september i år.

Aalborg har også vedtaget at etablere en miljøzone, som vil træde i kraft 1. februar næste år, og i Danmarks næststørste by, Århus, tager byrådet på et møde onsdag stilling til, om Århus skal have en miljøzone.

Svarer til passiv rygning

Miljøzonerne medfører ekstra udgifter for vognmændene, men der er ifølge Christian Lange Fogh, civilingeniør i Miljøstyrelsen, væsentlige sundhedsmæssige fordele ved miljøzonerne.

- Der er videnskabeligt bevis for, at partiklerne øger risikoen for kræft og hjertesygdomme, siger han og giver følgende generelle sammenligning.

- Den øgede risiko på grund af farlige partikler, man udsættes for ved at bo i en europæisk storby uden en miljøzone svarer cirka til, at man er 20 procent overvægtig i forhold til risikoen for hjertekarsygdomme.

- Risikoen for lungekræft øges svarende til, at man bor sammen med en ryger og udsættes for passiv rygning, og de risici nedsættes ved at indføre en miljøzone, siger han.

I Odense er det planen, at miljøzonen skal gælde området inden for ringvejen, den såkaldte Ring 2.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Forurenende lastbiler ud af Odense

Forurenende lastbiler ud af Odense