Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Odense sidst med renere luft

Hvis ikke lastbiler som denne har et partikelfilter, vil den om knap et par år ikke have adgang til midtbyen i Odense. Billedet her er fra krydset Thomas B. Thriges Gade og Østre Stationsvej, hvor lastbilerne i går gled igennem i en lind strøm indtil klokken cirka 15.45, men så tog mængden betragteligt af.
Foto: John Fredy

Odense sidst med renere luft

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De andre danske storbyer er længere fremme i kampen mod farlige luftpartikler i bymidten end Odense

ODENSE: Selv hvis politikerne i byrådet siger ja, vil der gå endnu et par år, inden Odense får en miljøzone, som forbyder forurenende lastbiler og busser uden partikelfiltre at køre ind i midtbyen.

- Vi forventer at sende sagen videre til politikernes behandling til efteråret, oplyser Jette Schmalfeldt, ingeniør ved natur, miljø og trafik i Odense Kommune.

Når politikerne har sagt ja, vil der gå endnu 14 måneder, inden miljøzonen kan blive en realitet, for vognmændene skal have 14 måneder til at gøre sig klar til at leve op til de nye regler, og det betyder, at Odense vil blive den sidste af Danmarks store byer til at indføre en miljøzone.

København allerede klar

Folketinget åbnede med en ny lov i 2007 for, at landets fem største kommuner kan indføre miljøzoner for at mindske luftforureningen i midtbyen, hvis de ønsker det.

København og Frederiksberg kommuner er langt fremme og indfører miljøzone i den centrale del af hovedstaden allerede fra 1. september i år.

Aalborg har også vedtaget at etablere en miljøzone, som vil træde i kraft 1. februar næste år, og i Danmarks næststørste by, Århus, tager byrådet på et møde onsdag stilling til, om Århus skal have en miljøzone.
Hvordan virker et partikelfilter?
Et partikelfilter monteres på udstødningen af en dieselmotor, og det fjerner partiklerne i udstødningsgassen.

Partikelfilteret er opbygget af mange små kanaler af keramik. Filteret er opbygget således, at udstødningsgassen via højtryk tvinges gennem kanalvæggen, hvor partiklerne så bliver fanget, så de ikke når ud i den luft, som byens borgere indånder.

Kilde: Færdselsstyrelsen

Svarer til passiv rygning

Miljøzonerne medfører ekstra udgifter for vognmændene, men der er ifølge Christian Lange Fogh, civilingeniør i Miljøstyrelsen, væsentlige sundhedsmæssige fordele ved miljøzonerne.

- Der er videnskabeligt bevis for, at partiklerne øger risikoen for kræft og hjertesygdomme, siger han og giver følgende generelle sammenligning.

- Den øgede risiko på grund af farlige partikler, man udsættes for ved at bo i en europæisk storby uden en miljøzone svarer cirka til, at man er 20 procent overvægtig i forhold til risikoen for hjertekarsygdomme.

- Risikoen for lungekræft øges svarende til, at man bor sammen med en ryger og udsættes for passiv rygning, og de risici nedsættes ved at indføre en miljøzone, siger han.

I Odense er det planen, at miljøzonen skal gælde området inden for ringvejen, den såkaldte Ring 2.

Odense sidst med renere luft

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.