Odense-forvaltning bygger om - bedre forhold for ledige

Håndværkerne er gået i gang med at rive ned i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen for at gøre klar til ded stoer ændringer - her på førstesalen af lokalerne på Skulkenborg. Foto: Vibeke Volder

Odense-forvaltning bygger om - bedre forhold for ledige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen er gået i gang med et storstilet bygge- og renoveringsprojekt på Tolderlundsvej og Skulkenborg. Fra september kommer borgerne for alvor til at mærke det, når de nuværende lokaler lukkes midlertidigt. Meningen er at opføre flere hundrede, nye lydisolerede samtalerum og bedre ventesale, så man kan møde borgerne "mere professionelt".

Ledige, sygemeldte, folk på ressourceforløb og flygtninge, der normalt møder op i Beskæftigelses- og Socialforvaltningen på Tolderlundsvej i Odense, får snart bedre forhold. Det gælder også de ansatte.

Nu skal det være slut med at føle sig hensat til 1980'erne - til en følelse af at gå ind på et forfaldent polsk cafeteria eller et slidt venterum på en dansk busstation - når man har et ærinde i forvaltningen. Ansatte og gæster vil heller ikke kunne lytte med gennem de tynde vægge om, hvad der bliver talt om på nabokontoret. Et større renoverings- og byggeprojekt er nemlig gået i gang for at skabe bedre forhold for borgerne og de næsten 1400 ansatte og skal efter planen stå færdigt 1. februar 2019.

Som koncernchef Camilla Staal Axelsen forklarer:

- Hvis besøgende i højhuset på Tolderlundsvej i dag kommer til at gå ud på vores trapper, skynder de sig at lukke døren igen. Det er jo pinligt - stedet er slidt, grimt, gammelt og præget af nødløsninger. Nu får vi snart vores eget, og vi regner med, at det får betydning for, hvordan folk opfører sig, både borgere og medarbejdere.

Ombygningen foregår ikke kun på Tolderlundsvej, også lokalerne ved Skulkenborg bliver gjort klart til de nye tider. Her skal hele staben efter planen sidde sammen med rådmand Brian Dybro (SF).

Her på Skulkenborg skal hele staben samles, altså ledelsessekrekariat, chefer, direktører, rådmand, HR og sekretærer. Foto: Vibeke Volder
Her på Skulkenborg skal hele staben samles, altså ledelsessekrekariat, chefer, direktører, rådmand, HR og sekretærer. Foto: Vibeke Volder

Borgerne flytter med til september

Flytningen af medarbejderne er allerede gået i gang, men for borgerne og brugerne af for eksempel jobcenteret får flytningen først betydning til september. Hvor de forskellige afdelinger skal flytte hen midlertidig, er dog endnu ikke bestemt.

Forvaltningen har ladet sig kraftigt inspirere af tilgangen i Borgerservice, men har også planer om at inddrage brugerne i dele af indretningen, så ingen føler sig udenfor.

- Vi har ladet os inspirere af det nye Borgernes Hus, der har en dejlig stor og imødekommende indgang, hvor alle går ind. Derfra dirigerer vi borgerne videre. Nogle vil vide, hvor de skal hen, andre skal have hjælp - for eksempel ved at følge nogle farvespor i gulvet eller med at få anvist vej af en person, siger Camilla Staal Axelsen.

På Tolderlundsvej skal der laves nye lydsikre mødelokaler, så forvaltningen kan overholde loven og sagsbehandlerne deres tavshedspligt. Meningen er at møde borgerne
På Tolderlundsvej skal der laves nye lydsikre mødelokaler, så forvaltningen kan overholde loven og sagsbehandlerne deres tavshedspligt. Meningen er at møde borgerne "mere professionelt". Foto: Vibeke Volder

Flere hundrede samtalerum

Dansk Socialrådgiverforening har tidligere været på banen med hård kritik af forholdene for sagsbehandlerne. Fordi forvaltningen har ansat mange flere i et forsøg på et få flere ledige i arbejdet, har det til tider været svært at finde egnede lokaler til dem. Men hvis man holder borgersamtaler et sted, hvor andre kan lytte med, overholder man ikke sin tavshedspligt.

Det problem bliver løst nu:

- Vi laver flere hundrede, nye lydisolerede samtalerum, der alle kommer til at ligge i stueetagen. Rummene bliver lidt mindre end de kontorer, vi bruger i dag, men vi håber at skabe et mere professionelt møde med borgerne på den måde. Vi har virkelig haft udfordringer i forhold til alle de her ekstra medarbejdere, vi har ansat det sidste år. Der er blevet lavet nogle spøjse, midlertidige indretninger rundt omkring, men med det nye kommer vi til at overholde alle regler, siger Camilla Staal Axelsen.

Lokale kunstnere udsmykker

Medarbejderne vil dog også blive udfordret af nye kulturer. For eksempel kommer de sagsbehandlere, der har mange samtaler, til at skulle skifte pladser i det åbne kontorlandskab, for her er kun 8 skriveborde til 10 mennesker. Det er et resultat af byrådets beslutning om, at forvaltningen skal "arealoptimere" og på den måde spare penge.

Som en del af byggeprojektet skal der afsættes 1,5 procent af budgettet til kunst, og det bliver brugt indenfor - blandt andet i forbindelse med samtalerummene, fortæller afdelingsleder Ann-Dorrit Lagoni.

- Vi vil entrere med omkring 10 lokale kunstnere, der får lov til at boltre sig - det bliver meget anderledes i forhold til i dag, siger hun.

Medarbejderne bliver samlet i åbne kontorlandskaber, primært i de øverste etager af højhuset på Tolderlundsvej 2 og håbet er, at det at have så mange forskellige kompetencer og afdelinger samlet et sted, vil være til gavn for såvel borgere som medarbejdere:

- På den måde er sagsbehandlerne samlet, så de lige kan stikke hovederne sammen på en anden måde. I dag er vi spredt ud på så mange matrikler, at når sagsbehandlerne står med et problem og for eksempel skal snakke med en virksomhedskonsulent, kan de ofte ikke få fat på dem. Her sidder man så tæt, at det giver nogle helt andre muligheder, og vi kan få tingene gjort færdige med det samme, siger Ann-Dorrit Lagoni.

- Samtidig kan borgerne blive i huset, selv om de skal snakke med flere. Det er meget mere brugervenligt.

Odense-forvaltning bygger om - bedre forhold for ledige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce