Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Odense-elever lærer for lidt

Skolebørn i Odense får ofte ikke den undervisning, som Undervisningsministeriet anbefaler som minimum i folkeskolen.
Foto: Thomas Borberg/ POLFOTO/Arkiv

Odense-elever lærer for lidt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

31 ud af 37 skoler i Odense lever ikke op til Undervisningsministeriets anbefalinger
Det rammer svage elever, siger skoleforsker

Når en elev forlader folkeskolen i Odense, vil han eller hun sandsynligvis have haft langt færre undervisningslektioner, end skolemyndighederne anbefaler.

Ifølge Undervisningsministeriet bør samtlige danske grundskoleelever have 7470 lektioner på en skolegang fra 1. til 9. klasse, men den anbefaling er kun seks ud af 37 folkeskoler i Odense Kommune i stand til efterleve, afslører en timetalsstatistik, som Børn- og Ungeforvaltningen har lavet for Stiftstidende.

Taber et halvt år

Værst ser det ud på Højstrupskolen i det vestlige Odense. Her vil en elev have modtaget 515 lektioner færre end det anbefalede efter ni års skolegang, hvilket svarer til over et halvt års undervisning. En situation, Højstrupskolens inspektør Birgit Nielsen beklager.

- Som ansvarlig skoleleder er jeg meget, meget ked af det. Jeg så jo gerne, at vi kommer op på det anbefalede timetal, så eleverne har tid til at lære det, de skal. Men det er desværre ikke økonomisk muligt i øjeblikket, siger Birgit Nielsen med henvisning til, at de årlige bevillinger fra Odense Kommune ikke rækker til mere undervisning.

Forælder og skolebestyrelsesmedlem på Højby Skole Charlotte Frank er forundret over, at Odenses politikere ikke prioriterer skolevæsenet mere end tilfældet er. Højby Skole ligger 60 timer under det anbefalede.

- Få undervisningstimer giver dårligere undervisning. Det mener jeg ikke, at vores politikere kan være bekendt, siger Charlotte Frank
Fakta
- Jeg vil gøre mit til, at vi får øget undervisningstiden. Det har vores børn fortjent, lyder det fra skolerådmanden, der kalder det for "den allerstørste udfordring på skoleområdet lige nu".

"Lige til øllet"

Skoleforsker og institutleder på Danmarks Pædagogiske Universitet Niels Egelund er især bekymret for de bogligt svage elever.

- De stærke elever skal nok klare sig. Men de sidste 18-20 procent har virkelig brug for tid til at lære. Et timetal under det anbefalede, som i forvejen er lige til øllet, rammer derfor netop den gruppe rigtig hårdt, forklarer Niels Egelund.

Skoleforskeren peger desuden på, at de lave timetal i Odense harmonerer meget dårligt med regeringens målsætning om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse.

Jane Jegind (V), skolerådmand i Odense, er da heller ikke stolt over tallene.

Til et budgetmøde den 19. maj vil hun derfor bede sin forvaltning om at regne på, hvad det koster at få timetallene på til at flugte med anbefalingerne.

- Jeg vil gøre mit til, at vi får øget undervisningstiden. Det har vores børn fortjent, lyder det fra skolerådmanden, der kalder det for "den allerstørste udfordring på skoleområdet lige nu".

Odense-elever lærer for lidt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.