Odense Kommunes app vildledte Martin fra Fanø: Kostede fem parkeringsbøder på to uger

Det blev en dyr fornøjelse, da Martin Arthur Andersen fra Fanø fulgte Odense Rundt appen, der villedte ham til, hvad han troede var gratis parkeringspladser. Det udløste efterfølgende en lang korrespondance med Odense Kommune. Privatfoto

Odense Kommunes app vildledte Martin fra Fanø: Kostede fem parkeringsbøder på to uger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense Kommunes app "Odense Rundt" endte med at koste Martin Andersen fem parkeringsbøder på to uger, da han skulle finde gratis parkering i forbindelse med sin ferie. Appen sendte ham ind på en betalinsparkering. Kommunen afviser at have et ansvar.

Vi kender det alle sammen. Rejsedage er altid hektiske. Især når man sætter sin lid til offentlig transport, hvis man skal nå et fly i den anden ende af landet.

Det var også tilfældet for Martin Arthur Andersen fra Fanø. Han skulle ud at rejse med sin familie og skulle fange et fly i København. Fordi færgen fra Fanø var forsinket, nåede familien Andersen ikke toget fra Esbjerg.

Her startede familiens kapløb med toget, og de besluttede sig for at fange toget midt på ruten ved Odense. Det var derfor alfa omega, at familien vidste, hvor de kunne parkere bilen gratis tæt på banegården. Odense Rundt appen var deres umiddelbare redning.

- Vi var i et kapløb med tiden for at nå vores fly, så det var vigtigt for os at vide, hvor vi kunne smide bilen i en fart. Det fremgik af appen, at det sted, vi valgte at parkere, havde 75 gratis parkeringspladser. Det skænkede vi ikke en ekstra tanke, fortæller Martin Arthur Andersen.

Det skulle vise sig at blive en dyr fornøjelse efter deres to uger lange ferie. Bilruden var påklistret med parkeringsbøder, da det viste sig, at bilen havde holdt parkeret i en bås tilhørende parkeringsselskabet Europark. Fem bøder på 650 kroner stykket.

Skærmbilledet fra Martin Arthur Andersens telefon. Det var denne besked, der fik ham til at tro, at han trygt kunne holde, hvor han gjorde. Kommunen har siden ændret beskrivelsen af parkeringspladserne i deres app
Skærmbilledet fra Martin Arthur Andersens telefon. Det var denne besked, der fik ham til at tro, at han trygt kunne holde, hvor han gjorde. Kommunen har siden ændret beskrivelsen af parkeringspladserne i deres app "Odense Rundt". Privatfoto

Kritisk korrespondance

Appens vildledende vejledning fik efterfølgende Martin Arthur Andersen til tasterne. Han skrev en længere klage til By- og Kulturforvaltningens Park og Vej-afdeling, hvor han med skærmbillede fra appen viste den melding, som han fik den dag han parkerede sin bil på Dannebrogsgade. Martin Arthur Andersen mener derfor ikke, at appens informationer er vejledende, som kommunens svar til ham var. Han mener derimod, at informationerne er direkte forkerte.

Kommunen ville imidlertid ikke indrømme deciderede fejlinformationer ved appen, og korrespondancen fortsatte det meste af december.

Odense Kommune har efter korrespondancen ændret informationerne på Dannebrogsgade i appen. Spørger man kontorchef i By- og Kulturforvaltningen, Jacob Juhl Harberg, mener han ikke, at kommunen kan stilles til ansvar.

- Vi beklager selvfølgelig, at appen ikke var opdateret på området og at det har ført til denne sag. Men som vi skriver i appen, så er informationerne vejledende og skal ses som et hjælperedskab. Men når man kommer til sin destination, skal man altid orientere sig i den fysiske verden, om det så gælder markeringer eller skilte, siger han.

For Martin Arthur Andersen er det imidlertid ikke et svar, han kan bruge til noget. Han erkender selv, at han var uopmærksom på området, den dag han parkerede, men er helt uforstående overfor, at kommunen ikke vil indrømme deres fejl.

Hele 5 parkeringsbøder blev det til efter familien Andersen kom hjem fra deres ferie. Privatfoto
Hele 5 parkeringsbøder blev det til efter familien Andersen kom hjem fra deres ferie. Privatfoto

En principsag

De fleste mennesker ville måske nøjes med at betale parkeringsafgifterne og lade sagen ligge. Martin Arthur Andersen er imidlertid selv kommunalt ansat på Fanø og forholder sig virkelig kritisk over den måde, at kommunen har håndteret sagen.

Spørger man ham, så er hele parkeringsepisoden nu blevet en sag på principper.

- Det er 100% en principsag på det her tidspunkt. Jeg synes, det er vigtigt, at man som offentlig instands kan indrømme klare fejl, især når de efterfølgende bliver rettet. De kunne desuden være mere imødekommende. Det er i hvert fald sidste gang jeg anvender appen, lyder det fra Martin Arthur Andersen.

Odense Kommunes app vildledte Martin fra Fanø: Kostede fem parkeringsbøder på to uger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce