Det danske entreprenørselskab Barslund har vundet letbane-udbud og skal skabe nyt byrum ved banegården.

De skal flytte vejbaner, cykelstier og fortove. Og så skal de anlægge det nye byrum, der bliver skabt til både gående, cyklister og kollektiv trafik foran Odense Banegård Center.

Det danske entreprenørselskab Barslund A/S har med et bud på knap 39 millioner kroner vundet en licitation og den femte ud af i alt syv anlægskontrakter i forbindelse med etableringen af Odenses letbane.

- Anlægsarbejdet på Vestre og Østre Stationsvej er noget af det mest bynære og komplicerede, vi har på letbanens strækning, siger Mogens Hagelskær, administrerende direktør for Odense Letbane P/S.

- Så vi var naturligvis spændte på at modtage resultatet af licitationen. Derfor er vi også glade for, at det endnu en gang er lykkedes at lande et letbaneudbud inden for budgettet. Det er et tegn på godt og grundigt forarbejde i udbuddet - samt på at det er lykkedes os at skabe god konkurrence i markedet om letbaneopgaverne, mener han.

Barslunds arbejde begynder i januar, og der skal blandt andet skabes et otte meter bredt areal langs hele stationsvejen - både den østre og vestre del. Og Mogens Hagelskær er godt tilfreds med at få endnu en entreprenør med om bord i letbanebyggeriet. De fire første anlægskontrakter har Arkil og M.J. Eriksson vundet.

- Endnu en entreprenør vil øge robustheden i forhold til kapaciteten, så vi bedre kan sikre fremdriften i vores samlede tidsplan, forklarer letbanedirektøren.Og hos Barslund er der - ikke overraskende - også glæde over samarbejdet.- Det er en spændende opgave, hvor planlægning af trafikanternes fremdrift og tilrettelæggelsen af vores arbejdsområder er nøglen til succes. Opgaver som denne kræver, at vi udnytter den erfaring, vi har i Barslund, så projektet kan udføres med færrest mulige gener, siger Ulrich Jørgensen, der er afdelingschef hos Barslund A/S.

To af de syv anlægskontrakter mangler endnu at blive udbudt. Det sker de kommende måneder, og forventningen er, at al anlægsarbejdet næste år når i gang.

Derefter rykker letbanes entreprenør på sporarbejdet - Comsa S.A.U. - ind og tager fat på at lægge skinner, bygge stationer og sætte letbanens elektroniske systemer op.

Letbanen skal være passagerklar i slutningen af 2020.

 

  • Ahlmann-Jensen_Camilla_(2015)_013

    Af:

    Journalist på Odense-redaktionen, hvor jeg de fleste dage skriver om børne- og ungepolitik. Jeg blev uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2006 og har skrevet ord i aviser som Politiken og Nyhedsavisen, inden jeg i 2007 tog fat på Fyens Stiftstidende. Jeg bor i Odense sammen med min kæreste og vores to døtre.

Mere om emnet

Se alle
2
Entreprenør igen billigst: Danske firma vandt endnu en letbaneetape

Entreprenør igen billigst: Danske firma vandt endnu en letbaneetape