OFF: Filmfestival får 750.000 kroner til markedsføring fra regionen

Regionsråds-politikeren Søren Rasmussen var mandag eftermiddag forbi Odense International Film Festival med en bevilling på 750.000 kr., hvilket naturligt nok glædede festivalchef Birgitte Weinberger. Foto: Morten Skov

OFF: Filmfestival får 750.000 kroner til markedsføring fra regionen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense International Film Festival får 750.000 kroner fra Region Syddanmark til at gøre festivalen endnu mere kendt nationalt og internationalt.

Søren Rasmussen (DF) kendte ikke Odense International Film Festival (OFF). Men det gør han nu, og han har tænkt sig at besøge 2019-udgaven, der begynder 26. august.

Det, der fik Søren Rasmussen øjne op for OFF, var en ansøgning fra festivalen til Region Syddanmarks Udvalg for Regional Udvikling, som Søren Rasmussen er formand for. Mandag eftermiddag var Søren Rasmussen forbi festivalens hovedkvarter i Kulturmaskinen med den glade nyhed, at regionen har bevilget 750.000 kr. over tre år til den odenseanske filmfestival. Penge der er øremærket markedsføring af festivalen.

- Da vi fik undersøgt det nærmere, hvad festivalen var for en, blev jeg imponeret, og det giver god mening at give en bevilling til at markedsføre festivalen mere nationalt og internationalt, lød det fra Søren Rasmussen ved et pressemøde i anledning at bevillingen. Her lagde regionspolitikeren vægt på, at de 750.000 kr. til OFF er taget ud af en samlet pulje på 7 mio. kr. til fordeling i hele regionen, så der er virkelig tale om et skulderklap, lød det fra Søren Rasmussen.

Som modtagere af bevillingen fra regionen var både festivalchef Birgitte Weinberger og kulturrådmand Jane Jegind (V) naturligt nok fornøjede.

- Festivalen har et kvalitetsniveau, der rækker langt ud i verden. Den er noget vi praler af i Odense, og det er dejligt, at regionen også synes om den, kvitterede Jane Jegind, der håber på, at pengene fra regionen vil trække nye gæster til festivalen.

- Og har de først været på festivalen én gang, så kommer de igen, lød det fra kulturrådmanden. Som glæder sig over, at regionen vil være med til at understøtte noget, der giver vækst og skaber jobs.

Målet med bevillingen er at udvikle og implementere en strategi, der styrker ikke blot festivalens, men byens og regionens brand, som et film- og kulturmekka. På den måde skal den nationale og internationale turisme til Odense og Region Syddanmark styrkes.

Langsigtet strategi

Festivalchef Birgitte Weinberger fortæller, at OFF har en langsigtet strategi om at løfte festivalen til noget, der afspejler og skaber debat om den måde, vi indretter samfundet på. At kortfilmene skal være en prisme gennem hvilken, vi ser samfundet og os selv.

En udvikling, hvor film ikke bare er noget der bliver vist, men også bliver brugt som afsæt for debatter og samtaler er noget, som bevillingen fra regionen skal være med til at understøtte, fortalte hun på pressemødet.

- Det er ikke nødvendigvis svært at få en bevilling, men det er ikke alle, der kan løfte det at bruge den på den rette måde, sagde Weinberger, der mener at OFF er nået dertil, hvor den - blandt andet ved hjælp af pengene fra regionen - kan blive mere relevant og være med til at sørge for, at flere tager del i samtalen.

Med pengene fra regionen kan OFF i endnu højere grad blive en festival, der tager alle filmelskende danskere med på en rejse, der både bevæger sig ud i verden og ind i os selv, lød vurderingen fra festivalchefen.

OFF: Filmfestival får 750.000 kroner til markedsføring fra regionen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce