Fynsk Erhverv og Byforeningen for Odense har nye ideer for letbanens etape 2, som de i dag sender til alle medlemmer af Odense Byråd. Vi præsenterer her planen.

Drop planerne om at lade letbanen køre ud ad Sdr. Boulevard. Og nytænk i stedet letbanens etape 2 med to nye linjer. Den ene skal køre i et ”loop” helt inde i hjertet af byen med stop i Vestergade/Mageløs og start i Seden. Og den anden skal ved brug af et ekstra spor på Svendborgbanen slå en ring om byen.

Sådan lyder et af flere forslag fra Fynsk Erhverv og Byforeningen for Odense, som i dag sender nogle nye ideer til letbanens etape 2 ud til medlemmerne af Odense Byråd, men som avisen har haft fotroligt kendskab til i nu et par dage.

- Ved at udvikle letbanen til en regulær ringbane kombineret med et ”loop” helt inde i hjertet af Odense City, styrkes letbanens attraktivitet for såvel byens borgere som den øvrige fynske befolkning, siger Jytte Reinholdt, direktør for Fynsk Erhverv.

Man kan dog påstå, at ideerne for letbanens anden etape kommer et nøk for sent.

I hvert fald blev der sagt ja til den foreløbige plan om en linje fra Seden eller Vollsmose til Odense Zoo, da byrådet blev enige om et budgetfor-lig tilbage i september sidste år.

Her fandt man fem millioner kroner til forberedelse af anden etape. Den kan, hvis alt går glat, stå færdig i 2023 og vil koste mellem 1,5 og 1,65 milliarder kroner.

Her skal Odense Kommune selv betale omkring en milliard kroner, og staten betaler resten.

Det kræver dog, at et flertal i Folketinget siger ja til planen.

To spor næsten hele vejen

Fynsk Erhverv og Byforeningen for Odense vil samtænke letbanen og Svendborgbanen ved at lade dem køre side om side i det spor i dag, hvor toget mellem Svendborg og Odense kører. Det skulle køre fra Hjallese og hen til Falen, hvorefter den skulle glide væk fra Svendborgbanen og ende ved Vesterbro, hvor den skulle fortsætte rundt på den allerede fastlagte plan for etape 1.

I deres analyse har de fundet ud af, at syv ud af otte af de broer eller viadukter, der er på den strækning i dag, allerede har to spor. Og ved at bruge sporet, vil den komme forbi Den Fynske Landsby, Odense Zoo og Odense Universitetshospital, der bliver en ny bydel med boliger. Derfor foreslår de seks nye stationer på den strækning.

- Vi ser store fordele i det. Sporet går allerede gennem områder med potentiale for byudvikling og vækst. En ringbane vil give nogle tidsmæssige gevinster, fordi letbanen kan udnytte sin hastighed bedre. Tid er vigtigt. Og så vil vi i respekt for udviklingen af City foreslå et ”loop”, der når helt ind til centrum, sådan at letbanen bliver mere synlig i bybilledet, siger Jytte Reinholdt, der er direktør for Fynsk Erhverv

- Men det er ikke så ligetil at koordinere tog drevet af el og diesel på grund af perronhøjde og forskellige signaler, så det skal løses, siger Jarl Abrahamsen, næstformand i Byforeningen for Odense.

De to parter har fået ingeniørvirksomheden Arup Group fra London, der arbejder med letbaneprojekter rundt omkring i verden, til at se forslagene igennem, og de ser fordele i at bruge Svendborgbanen, men påpeger også, at der er en række udfordringer forbundet med at blande lette tog med normale tog - og at dette burde undersøges hurtigst muligt.

Du kan læse meget mere om sagen i Fyens Stiftstidende eller på mitfyn.dk. Herunder kan du læse hele deres forslag.

  • byline

    Af:

    Journalist på Odense-redaktionen, hvor jeg dækker lokalpolitik og livet i byen. Uddannet fra Syddansk Universitet i 2015. Vandt i 2014 Jern Henrik og Basker Henrik og i 2015 hovedprisen for årets historie i Fynske Medier for serien "Svigt i lægevagten", der også var finalist til Spadestiksprisen. Tidligere ansat på avisens nyhedsredaktion. Jeg bor i Odense med min kæreste, der arbejder som sygeplejerske, og min søn Lukas.

Mere om emnet

Se alle
5
Letbanen rykker ind på Middelfartvej

Letbanen rykker ind på Middelfartvej

Et stykke af Højstrupvej bliver ensrettet

Et stykke af Højstrupvej bliver ensrettet

En del af Ejlskovsgade lukkes