Ny analyse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet viser store forskelle på, hvilke kommuner der er bedst til at løfte nydanske folkeskoleelever. Tre fynske kommuner ligger i top 10.

Nyborg Kommune er den kommune i Danmark, der er bedst til at løfte karaktersnittet for nydanske folkeskoleelever.

Det viser en ny analyse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har kigget på elevernes gennemsnitlige afgangskarakterer i de enkelte kommuner og sammenlignet dem med de forventede gennemsnit.

Analysens hovedkonklusioner

Udlændinge- og Integrationsministeriet har undersøgt kommunernes evne til at løfte elever med ikke-vestlig baggrund i perioden 2010-2016.De fem kommuner, hvor de ikke-vestlige elever klarer sig bedst, er Nyborg, Brønderslev, Kolding, Skive og Faaborg-Midtfyn.

Disse fem kommuner løfter elevernes karakterer mellem 0,5 og 0,9 i gennemsnit i forhold til forventet ud fra deres rammevilkår.

De fem kommuner, hvor de ikke-vestlige elever klarer sig dårligst, når der tages højde for kommunens rammevilkår er Faxe, Favrskov, Vordingborg, Helsingør og Tønder.

I disse fem kommuner ligger eleverne mellem 0,4 og 1,2 karakterer lavere end forventet.

Analysen omhandler ikke-vestlige indvandrer, som kom til Danmark, da de var højst 12 år gamle samt alle ikke-vestlige efterkommere. Analyseudsnittet består af 28.100 elever.

Kilde: 'Kommunernes evne til at løfte nydanske folkeskoleelever', Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2018

Her ligger Nyborg Kommune i den absolutte top, mens Faaborg-Midtfyn ligger på en femteplads, og Svendborg Kommune på en tiendeplads. Odense og Middelfart ligger på henholdsvis en 27. og 28. plads. Der er i alt 81 kommuner med i analysen.

I analysen tages der højde for, at kommunerne har forskellig elevsammensætning og forskellige rammevilkår - der kan eksempelvis være forskelle i forældrenes uddannelsesniveau og danskkundskaber.

Når disse faktorer medregnes, kan man se, hvor godt eleverne burde kunne klare sig ved folkeskolens afgangseksamen - og på hvordan de så reelt klarer sig.

Bedst lykkes det altså for Nyborg Kommune i årene 2010-2016, hvor elevernes gennemsnitlige afgangskarakterer var 6,7 mod et forventet gennemsnit på 5,8.

Grafik: Michael Bager

Ingen forklaring

Analysen giver ingen forklaring på, hvorfor eleverne klarer sig bedre i visse kommuner end andre.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) antager dog, at billedet afspejler kommunernes vilje til at sætte fokus på nydanske elever i folkeskolen.

- Det må konkluderes, at den indsats, skolerne og kommunerne gør, har en afgørende betydning i forhold til de nydanske elever, og at indsatsen smitter af på de unges karaktergennemsnit, når de forlader folkeskolen, siger hun og uddyber:

- Vi er nødt til at kunne tale åbent om, hvorvidt kommunerne gør det godt nok eller ej. I sidste ende handler det her om integration, og om at unge - uanset etnisk baggrund - har de samme muligheder, når de går ud af folkeskolen. Folkeskolen har kæmpe betydning for de unges fremtid, og de elever, der kommer skidt ud af folkeskolen, er allerede halvvejs nede ad en livsbane, vi ikke ønsker, siger hun.

Hun mener derfor, at der bør være et særligt stort incitament i kommunerne til at løfte netop disse unge.

- Vi har desværre set masser af eksempler på, at dårlig integration går i arv, og at unge ender på overførselsindkomst ligesom deres forældre. Jeg håber, at kommunerne vil læse analysen med interesse og forholde sig både selvkritisk og konstruktivt til deres placering på listen. Jeg håber, at kommunerne vil tage ved lære af hinanden, siger hun.

Analysen bliver en del af det grundlag, som regeringen bygger sin varslede indsats mod parallelsamfund på.

- Vi kommer til at stille skarpt på, hvordan vi kan belønne de kommuner, som lykkes med opgaven. Samtidig vil vi gøre det attraktivt for de kommuner, der befinder sig i bunden af listen, at tage ved lære af andre og blive bedre, siger Inger Støjberg.

Der er 81 kommuner med i analysen fra Udlændinge- og Integrationsministeriet. De resterende 17 kommuner har mindre end 50 elever, der falder ind under kategorien, hvorfor de er udeladt fra analysen.

  • Michael Bager

    Af:

    Jeg er journalist på Jysk Fynske Mediers aktualitet-, samfunds- og erhvervsredaktion i Odense. Jeg skriver både til Fyens.dk, Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis. Jeg har tidligere været mad- og boganmelder på avisen, arbejdet som webjournalist og været nyhedsredaktør på den tidligere radio Klubben i Fynske Medier, Jeg bor i Odense med min datter.