Ny uddannelse samler redderne i ét

Uddannelsen til ambulanceredder blev ændret fra januar i år for at løfte kompetencen hos redderkorpset. Foto: Nils Svalebøg

Ny uddannelse samler redderne i ét

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indtil januar i år var uddannelsen til ambulanceredder en stige, der begyndte med assistentuddannelsen, siden behandler og til sidst overbygningen til paramediciner. Fra januar er de to første samlet under den nye uddannelse til ambulancebehandler. Det sker efter ønske fra både politikere, undervisere og ambulanceselskaberne.

Indtil januar i år fandtes to forskellige uddannelser til ambulanceredder i Danmark, men efter ønske fra både ambulancevirksomhederne, politikere og uddannelsesinstitutionerne blev den kortere af de to, uddannelsen til ambulanceassistent, afskaffet fra årsskiftet. Derfor er der nu kun en vej ind i de danske ambulancer, og den går gennem den nye uddannelse til ambulancebehandler.

- Hidtil har det været en tredelt uddannelse, hvor man først blev ambulanceassistent, derefter behandler og til sidst paramediciner. Fremadrettet vil der kun være to niveauer, og det er ambulancebehandler og overbygningen som paramediciner.

Med den ændrede uddannelse følger både nye fag og nye kompetencemål. Ønsket fra sundhedsvæsnet har været at øge fagligheden og at imødekomme manglen på reddere. Ændringen skyldes ifølge Grethe Gad også, at den geografiske placering af sygehuse og akutmodtagelser ændrer sig, og at der flere steder bliver længere til akutsygehusene.

- Vi får flere ældre, og vi får flere multisyge, som har behov for, at man kan starte en sundhedsfaglig behandling på et højere niveau ude i hjemmet. Ændringen betyder, at man i fremtiden vil kunne starte en mere kompleks behandling tidligere.

Firkantet fortalt består forskellen på de to hidtidige uddannelser i, at behandleren har et selvstændigt ansvar for patienten, mens assistenten har hjulpet behandleren blandt andet med at sidde bag rettet og ved at hente udstyr i ambulancen.

Ambulancebehandler
Der er flere veje til ambulancebehandleruddannelsen, men for alle gælder det, at man skal have en uddannelsesaftale med en ambulanceudbyder for at kunne færdiggøre uddannelsen. Det er den typiske vej gennem forløbet. Man kan dog tage uddannelsens første to grundforløb, der til sammen har et års varighed.Uddannelsen til ambulancebehandler tager tre år og syv måneder.

Ambulanceselskaberne afholder optagelsesdage, hvor redderaspiranter gennemgår en række prøver, både fysiske og logiske, samt en samtale.

Uddannelsen kræver minimum en 9. klasses afgangseksamen, men der er også en række varierende krav, som sættes af de enkelte ambulanceselskaber. Hos Ambulance Syd skal man eksempelvis være mindst 21 år gammel ved ansættelsestidspunktet.

Uddannelsens teoretiske forløb foregår på Rybners Rescue Center Denmark i Esbjerg og på Erhvervsskolen Nordsjælland i Hillerød.

Undervisningen veksler mellem perioder på skolen og perioder i praktik ved et af de danske ambulanceudbydere, eksempelvis Ambulance Syd, Responce og Falck. Under hele uddannelsen får man praktikløn fra uddannelsesvirksomheden.

Undervejs i forløbet indgår fire praktikperioder på forskellige hospitalsafdelinger.

Læs mere hos de enkelte ambulanceselskaber samt på hjemmesiden www.ambulancebehandler.nu.
Grethe Gad, afdelingschef og uddannelsesleder for Rybners Rescue Center Denmark i Esbjerg. PR-foto: Rybners
Grethe Gad, afdelingschef og uddannelsesleder for Rybners Rescue Center Denmark i Esbjerg. PR-foto: Rybners

Mere end blot et flot cv

Ifølge Grethe Gade søger ambulancevirksomhederne typisk kandidater, der har en smule livserfaring og har haft kørekort i et stykke tid, så de ikke er usikre bag rettet.

- De unge, der begynder på uddannelsen, har typisk erfaring fra en anden uddannelse, fra forsvaret, beredskabsstyrelsen eller forskellige jobs. Det kan være alt fra at have været ufaglært i hjemmeplejen, lærervikar eller måske ansat i sygetransporttjenesten.

Chancen for at komme gennem nåleøjet kommer dog ikke udelukkende an på cv'et:

- Det handler lige så meget om de personlige kompetencer. Formår man at være en naturlig autoritet? Formår man at være relationsskabende? Kan man stå ved en beslutning, og hvordan håndterer man dilemmaer? Derudover er alle kandidaterne til en fysisk test, så vurderingen går også på, om man kan holde til jobbet, og om man har overskud til at give en hånd med, selv om man i forvejen er fysisk presset.

Særligt det mentale pres er noget, som uddannelsesstederne og praktikstederne tager hånd om under uddannelsen. På stationerne har eleverne samtaler med deres vejledere, ligesom der også er fokus mellem kollegaerne på at tale med de unge, når de har været ude til alvorlige situationer.

- På uddannelsen får eleverne undervisning i psykologi, herunder gruppepsykologi og det at kunne være en del af et miljø, hvor man har brug for at tale med andre om de oplevelser, man har. Mental forberedelse er også en del af undervisningen, så eleverne lærer, hvordan de kan forberede sig på de ting, de kommer ud til, og hvordan det kan efterbehandles med både kollegaer og ledere. Ambulanceoperatørerne har også et beredskab, de sætter i gang, når der er større hændelser som eksempelvis ulykken på Storebæltsbroen.

Ny uddannelse samler redderne i ét

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce