I USA har man siden 1970'erne forsket i under hvilke betingelser, man bedst lærer nyt og vanskeligt stof. De amerikanske professorer Dr. Rita Dunn og Dr. Kenneth Dunn har med udgangspunkt i St. John´s University i New York arbejdet med det amerikanske begreb "Learning Styles" - på dansk læringsstil. Teorien er koncentreret om, hvilke faktorer der har indvirkning på forskellige menneskers læring. Dunn og Dunn har som udgangspunkt, at alle har deres egen individuelle måde at lære på.

Den personlige læringsstil udgøres af en række biologiske, udviklingsmæssige og miljømæssige faktorer. Nogen har måske brug for ro og struktur, lave temperaturer og har en meget analytisk tilgang til stoffet, andre lærer bedst med kaotiske omgivelser, sent på dagen og i bevægelse.

Udpluk af den amerikanske forskning viser f.eks: At giver man eleverne lov til regelmæssigt at bevæge fra et læringsmiljø til et andet, lærer de bedre, end hvis de skulle sidde stille på deres stol hele tiden. At eleverne opnår bedre indlæringsresultater, når de også får mulighed for at sidde på tæpper på deres stole, på gulvet, på sofaer eller andet uformelt blødt møblement.

At hovedparten af alle børn foretrækker at lære svært stof alene. Andre igen foretrækker at arbejde med svært stof sammen med andre. Det kan være parvis eller gruppevis med mere eller mindre deltagelse af læreren.

Læs mere på: www.learningstyles.net og www.laeringsstil.dk.

Mere om emnet

Se alle
Krudtugler lærer mens de leger

Krudtugler lærer mens de leger