Ny køreplan for busser: 14 stoppesteder i Odense springes over

Fynbus har søndag lavet om på køreplanerne. Foto: Louise Koustrup.

Ny køreplan for busser: 14 stoppesteder i Odense springes over

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med ny køreplan fra søndag springes 14 stoppesteder i indre Odense over af regionalbusserne. Ny køreplan sættes på skinner på grund af arbejdet med letbanen og den pressede trafik i byen.

Odense: En gammel børnesang lyder, at hjulene på bussen drejer rundt, rundt rundt. Gennem hele byen.

Men i Odense er sandheden, at gennem hele byen står hjulene alt for ofte stille.

I hvert fald har Fynbus nu nået smertegrænsen for, hvor meget spildtid busserne bruger.

Skurken er letbanen og det forberedende arbejde langs ruten, der har stået på siden april 2015. Busserne navigerer alt for langsomt gennem byen på grund af vejlukninger og ensretninger. Siden arbejdet startede, har Fynbus mistet tæt på en million passagerer, og i kroner og øre har det kostet op mod 25 millioner kroner.

Ny køreplan
Regionale busser stopper ikke længere ved alle stoppesteder i det indre Odense. Det skal give hurtigere transport ind til Odense Banegård Center (OBC).I alt 14 stoppesteder springes over. Fordelt på de forskellige ruter er det blandt andet Benedikts Plads, Jagtvej, Hunderupvej, Læssøegade, Chr. Sonnes Vej, Albanigade, Juelsgade, Østerbro, Ejby Kirkevej og Toftevej. 

Rute 151-153 stopper i retning fra OBC kun ved Ansgars Kirke, OUH og Odense Zoo, derefter normal rute. I retning mod OBC kører busserne som normalt frem til zoo, herefter stopper de kun ved OUH, Ansgars Kirke og Vesterbro.

Rute 110-111 kører ikke længere ad Læssøegade og vest om centrum, men ad Frederiksgade, fordi trafikken der er blevet bedre.

Mange bybusruter har fået længere tid til at køre de enkelte afgange.

En del afgange til og fra banegården er justeret, så de passer bedre til togenes afgangstider.

Busserne bliver på de nuværende tre holdepladser omkring Odense Banegård Center, nemlig Østre Stationsvej, Dannebrogsgade og Ejlskovsgade.
Norma Bendtsen tager bussen næsten hver dag, og her oplever hun, at letbanearbejdet betyder forsinkelser. Foto: Louise Koustrup
Norma Bendtsen tager bussen næsten hver dag, og her oplever hun, at letbanearbejdet betyder forsinkelser. Foto: Louise Koustrup

Stoppesteder springes over

Søndag har den fynske busmastodont derfor sat en helt ny køreplan på skinner. Den er et direkte middel til at komme trængselsproblemerne til livs.

Nye køreplaner er ikke et særsyn. Typisk laves de som standard om to gange om året. I august og i december. Men en ny plan "udenfor normal tid" med nye midler har altså været nødvendigt.

Det nye er, at i alt 14 stoppesteder i Odense fremover springes over af de regionale busser. Dertil kommer seks-otte stoppesteder, hvor standsning bliver umuligt fremover på grund af letbanearbejdet. Bybusserne stopper dog stadig ved alle stoppesteder, og mange af ruterne har fået mere tid til at køre de enkelte afgange (læs: der bliver taget bedre højde for forsinkelser).

Søren Larsen oplever
Søren Larsen oplever "rigeligt med problemer" med busdriften på grund af letbanen. Foto: Louise Koustrup.

Holder for meget stille

På Odense Banegård Center søndag formiddag kigger passagerne måske ekstra godt på skærmene med afgangstider.

Norma Bendtsen fra Højby er en af dem, der studerer dem lige lidt mere grundigt på en dag, som denne. Hun kører bus hver dag, og hun har læst på lektien. For hende betyder køreplanen, at hun fremover får tre minutter længere ind.

- Tre minutter er jo ikke noget, så for mig betyder køreplanen ikke det store. Men jeg vil sige, at jeg håber, den vil hjælpe på den nuværende situation. For som daglig busbruger ser jeg letbanebyggeriet som en stor belastning for busserne. Chaufførerne kan ikke gøre fra eller til, så jeg kunne ikke drømme om at skælde dem ud. Men de holder for meget stille, siger hun.

Betaler høj pris

Og Norma Bendtsen er ikke ene om den oplevelse. Merima Galic fra Bellinge tager også bussen hver dag.

- Jeg synes altid, der er trafikprop, og det er rent ud sagt latterligt med alle de forsinkelser. Vi betaler en høj pris for at komme med bussen, men får ikke den service, som man kunne forvente. Jeg tør ikke sige, om jeg tror, at nye køreplaner hjælper på det, siger hun.

Søren Larsen fra Bolbro siger:

- Man når lige at vænne sig til den nye køreplan, før de laver den om. Det er simpelthen så træls. Men det er godt, hvis det kan hjælpe på problemerne. Der kan jeg bare sige, ja, det oplever jeg rigeligt af. Jeg synes, letbanearbejdet giver rigtigt mange problemer for bustrafikken. Vi holder alt for meget stille, siger han.

Det er nok først mandag, når hverdagen melder sig efter skolernes vinterferie, at de nye køreplaner rigtigt skal stå sin distance.

Bliv klogere på alle ændringerne her.

Ny køreplan for busser: 14 stoppesteder i Odense springes over

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce