Ny kampagne gav 350 nye virksomhedspraktikker

Gadepræst Peder Thyssen var en af de 33 phonere, der sad og ringede virksomhedspraktikaftaler hjem i callcentret i Ikea tirsdag. Foto: Sugi Thiru

Ny kampagne gav 350 nye virksomhedspraktikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tirsdag blev kampagnen Stå op for Odense officielt skudt i gang. Det skete med et event i Ikea, hvor lokale kendisser fik mere end 350 nye praktikpladser i hus. Dagen kickstartede den kampagne, der skal få Odenses ledighed betydeligt ned.

For enden af Ikeas første rulletrappe står der som regel en medarbejder i blå-og gulestribede gevandter, som byder velkommen til den svenske møbelhøjborg. Det gjorde der også tirsdag den 11. september, men pladsen var trang med et callcenter, en scene og en matchmakinglounge. Callcentret var af den slags, man kender fra nationale indsamlinger, om end i noget mindre skala. Tre plateauer med i alt seks skriveborde og spotlights på de politikere og andre såkaldte 'phonere', der skulle overtale virksomheder til at tage flere praktikanter, udgjorde rammen for callcentret.

På bordene stod en laptop, sukkulenter, svenske godis og en liste over virksomheder til phonerne.

Kampagnen 'Stå op for Odense' er søsat af Beskæftigelsesalliancen, der er et samarbejde mellem Odense Kommune, uddannelsesinstitutioner, arbejdsgivere samt a-kasser og fagforeninger. Målsætningen er at skaffe 1500 ekstra virksomhedspraktikpladser i det private erhvervsliv inden udgangen af 2019.

Tirsdag kickstartede kampagnen, og til det formål sad 33 phonere klar med et headset og deres bedste overtalelsesevner.

Ikea var tirsdag omdannet til et callcenter, som led i Beskæftigelsesalliancens mål om at skaffe flere virksomhedspraktikker i Odense. Foto: Sugi Thiru
Ikea var tirsdag omdannet til et callcenter, som led i Beskæftigelsesalliancens mål om at skaffe flere virksomhedspraktikker i Odense. Foto: Sugi Thiru

Rød og blå graffiti

I Odenses gadebillede har der den seneste uges tid været plakater af arbejdsgivere, der, udstyret med en spraydåse i hånden, lover, at vi i samlet flok kan sænke ledigheden. Graffititemaet var også til stede under tirsdagens event. Hver gang en phoner fik en aftale i hus, måtte vedkommende gå hen til de to graffitibannere. Her fik man retten til at ringe med en klokke for at annoncere den gode nyhed, ligesom man måtte vælge enten den røde eller den blå spraydåse til at sætte en prik på graffitibanneret.

- Så må man selv vælge, om man udvælger efter partifarve, sagde konferencier Morten Givskud.

Kathrine Heindahl, der er håndboldspiller i Odense Håndbold, var en af de fynboer, der tirsdag ringede aftaler hjem. Hun syntes, det var et godt formål at støtte op om. Udover at være professionel håndboldspiller har Kathrine Heindahl sit eget firma, Ikaika, der sælger fitnesstøj. Og som virksomhedsejer kender hun til virksomhedspraktik - faktisk havde hun før sommerferien selv fornøjelsen af en virksomhedspraktikant.

- Jeg tror, det giver mig mulighed for at snakke med arbejdsgivere fra et andet perspektiv og kunne guide dem, sagde Kathrine Heindahl.

Den fynske up-and-coming sanger Shiri Simone velsignede det åbne rum med blide toner. Udover hendes guitarist blev hun med jævne mellemrum suppleret af den bimlende klokke, der vidnede om endnu en virksomhedspraktikaftale. Imellem beskæftigelsesalliancens medarbejdere og pressefolkene, der alle var udstyret med en lyseblå keyhanger om halsen, vandrede det shoppende folkefærd med favnen fulde af væghylder, vitrineskabe og vinglas.

Eventet i Ikea tirsdag endte med 361 virksomhedspraktikaftaler, og for hver aftale blev der sat en graffitiprik. Foto: Sugi Thiru.
Eventet i Ikea tirsdag endte med 361 virksomhedspraktikaftaler, og for hver aftale blev der sat en graffitiprik. Foto: Sugi Thiru.

361 sikrede pladser

Som dagen skred frem, blev de to graffitibannere til tre på grund af pladsmangel. Det var blandt andet på grund af gadepræsten Peder Thyssen, hvis hjerte banker for dem, mange ikke værdiger et blik. Hans indgangsvinkel er mennesket.

- Vi skal gøre, hvad vi kan for at hjælpe arbejdsløse med at skabe mening i tilværelsen. Og det får man, når man kan tjene sine egne penge, lød det fra Peder Thyssen.

Nogle af dem, han har snakket med, har været nødt til at sige nej, men med dårlig samvittighed. Det er, ifølge Peder Thyssen, en god ting, fordi det ikke er samfundsansvaret, men ressourcerne, der tilsyneladende bremser virksomheder i at tage virksomhedspraktikanter. Peder Thyssen ville ønske, at der i systemet var en større fleksibilitet og accept af, at ikke alle er i stand til at arbejde 37 timer om ugen.

Mens borgmester Peter Rahbæk Juel (S) og rådmand Brian Dybro (F) stod på scenen og snakkede om både Ikeas glimrende opskrift på kötbullar, men også deres sociale ansvarlighed, kom folk i regnjakker og med knirkende gummisko op ad rulletrappen. De fleste kiggede, men de færreste blev hængende og fortsatte i stedet til førstesalens møbeludstilling.

Ved eventets afslutning blev det annonceret, at 361 virksomhedspraktikaftaler var kommet i hus. Det tal kan dog stige i løbet af de næste par dage, da et ja fra virksomhederne tæller som én aftale, mens de faktisk kan have sagt ja til to eller tre.

Brødtekst

Ny kampagne gav 350 nye virksomhedspraktikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce