I december 2017 oprettede Odense Kommune en havarigruppe, der skal rykke ud ved alvorlige trafikulykker. Det gør de i samarbejde med OUH og Fyns Politi.

Når der sker en alvorlig trafikulykke, indleder politiet normalt en større undersøgelse, hvor de kortlægger, hvorfor ulykken er opstået. Men der kan gå længe, før en endelig rapport er udarbejdet og lander på kommunens bord.

Derfor har Odense Kommune i december 2017 indledt et nyt samarbejde med Fyns Politi og Ulykkes Analyse Gruppen på OUH.

Parterne har oprettet en havarigruppe, der skal rykke ud til alvorlige trafikulykker, kort efter de er sket. Formålet er, at havarigruppen hurtigt skal kunne vurdere, om der er farlige forhold på ulykkesstedet, som bør ændres med det samme.

De sidste ti års højresvingsulykker

Indtil videre er 45 cyklister fra 2008-2018 på landsplan blevet dræbt i højresvingsulykker, hvor lastbiler har været involveret.

109 cyklister er kommet mere eller mindre alvorligt til skade i højresvingsulykker med lastbiler.

Ifølge Vejdirektoratets dødsulykkesstatistik fra 2010-2013 har følgende haft indflydelse på at ulykken fandt sted:
  • Lastbilens spejle er forkert indstillede eller beskidte
  • Udsynet gennem forruden er for dårligt
  • Lastbilchaufføren bruger ikke tilstrækkelig tid til at orientere sig
  • Stopstreger ved kryds er ikke trukket fem meter tilbage


Kun i et fåtal af ulykkerne har uhensigtsmæssig adfærd hos cyklisten været medvirkende til ulykken.

Kilde: Vejdirektoratets ulykkesstatistik.

- Vi vil gerne fremme trafiksikkerheden. Derfor giver det god mening at rykke ud i stedet for at blive siddende inde. Hvis der for eksempel er et problem, som kræver, at der skal gøres noget med det samme, så kan vi fange det allerede der, siger Karsten Alsbjerg Hørup, der er civilingeniør i Byrum og Mobilitet i Odense Kommune.

Havarigruppen rykker ud med to ingeniører fra kommunen, en læge fra Ulykkes Analyse Gruppen og en færdselsbetjent fra Fyns Politi.

Nyt samarbejde

Odense Kommune har i forvejen et løbende samarbejde med Ulykkes Analyse Gruppen på OUH, som leverer oplysninger om de ulykker, der ikke bliver registeret af politiet. Det kan være, hvis en person først tager på hospitalet et par dage efter en ulykke.

- Men i havarigruppen bliver det et mere aktivt samarbejde, for i det andet har vi ikke så meget med hinanden at gøre. Hvis der sker en alvorlig personskade eller en dødsulykke, rykker havarigruppen ud, siger Karsten Alsbjerg Hørup.

I 2017 skete der 14 registerede højresvingsulykker i Odense.

Ulykken i krydset Svendborgvej/Drejebænken, der for knap to uger siden kostede en 18-årig kvinde livet, var havarigruppens første opgave.

  • fyens.dk