Motorlære og musical skal tælle med


Motorlære og musical skal tælle med

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt pointsystem på Rosengård Ungdomsskole hjælper bogligt svage nærmere en uddannelse

Hvad lærer man egentlig af at medvirke i en musical?

Og kan man overhovedet bruge et kursus i ungdomsskolen til noget bagefter?

Ja, lyder svaret i dag højt og tydeligt fra Rosengård Ungdomsskole i Odense.

Takket være et pointsystem, der blev indført sidste år, kan skolen i dag give eleverne et bevis med hjem i hånden, hvoraf det fremgår sort på hvidt, hvad de har lært.

For eksempel får en pige, der har medvirket i en musical papir på, at hun kan synge solosang, optræde for publikum og fortolke tekster.

- OCN-systemet sætter bevis på al den læring, der foregår uden for det formelle skolesystem. Og vi går ind og kvalitetssikrer vores undervisning, fortæller Kirsten Wermuth Jensen, der er viceskoleleder på Rosengård Ungdomsskole og blandt de første i landet til at bruge systemet.

Stammer fra England

OCN står for Open College Network og stammer oprindeligt fra England, hvor pointene i dag giver adgang til universiteter som Oxford og Cambridge.

Så langt er man dog ikke herhjemme. Men på bare to år har både ungdomsskoler, jobcentre, beskæftigelsestilbud og virksomheder landet over taget det til sig.

Hvert point tæller i alt for 10 timers læring. Og som et troværdighedsstempel tildeles pointene af et ekspertpanel bestående af folk fra erhvervslivet.

Ifølge regeringens målsætning skal 95 procent af en ungdomsårgang i 2015 gennemføre en ungdomsuddannelse. Og måske er OCN-systemet et skridt på vejen.

- Der er mange bogligt svage, der kan noget, de har lært uden for skolen. Der er måske nogen, der har rodet med knallerter derhjemme. På den måde får også unge, der ikke har klaret sig så godt i skolen et bevis for det, de kan, siger Torsten Gejl, der er direktør for OCN Danmark.

I Odense er det blandt andet rektor fra Det Danske Musicalakademi, Søren Møller, der giver point for musical-kurserne.

Og han er begejstret for systemet:

- Inden for scenekunsten er det et godt tiltag. For man får øget fokus på værdien af læringen på det kreative område. Og man kunne godt frygte, at der er nogen, der vælger det fra, netop fordi det i dag ikke har status i forhold til videre færd i uddannelsessystemet, siger Søren Møller.

Alle håber de, at OCN bliver en integreret del af det danske uddannelsessystem i fremtiden.

- Jeg håber, man vil anerkende OCN-point i det danske kvote to-system, så det kan være lige så relevant at bruge tid på dans som på noget andet. Man snakker så meget om at vi skal være innovative. Og det får man jo ikke bare af at læse bøger, siger Søren Møller.

- Efterhånden satser vi på, at unge kan tage en del af deres ungdomsuddannelse på OCN-point. Om 10 år er det forhåbentligt blevet det grundlæggende redskab til at kunne veksle uformel kunskab til formel kundskab. Det vil sige, at dine point vil kunne veksles til de fælles universitetspoint.

Og at dømme på undervisningsminister Bertel Haarders kommentar, da han i tirsdags lagde vejen forbi Odense til konferencen "Ungdomsuddannelse til alle" er det måske ikke et urealistisk fremtidsscenarie.

- Det vi blandt andet skal lære er, at det ikke kun er det at sidde i et klasselokale og blive undervist, der giver en uddannelse. Vi skal have indrettet vores måde at måle præstationer på efter det moderne samfund, lød det i tirsdags fra ministeren.
Et beVis på hvad du kan
OCN står for Open College Network og stammer oprindeligt fra England, hvor det har eksisteret i 25 år. Konceptet er en metode til at give mennesker papir på det, de lærer udenfor skolen.

Det kan være på kurser, i råd og bestyrelser, på jobtræning, i ungdomsskolen, i efteruddannelse - overalt, hvor der foregår læring udenfor skolen.

Det kan være inden for værkstedsfag, design, projektarbejde, medier eller kunstneriske fag. Det kan være samarbejde, sociale færdigheder, fleksibilitet, konfliktløsning eller konstruktiv kritik.

Konceptet er indrettet, så deltagerne dokumenterer læringen undervejs i forløbet i stedet for en eksamen til sidst. Forløbet konstrueres i samråd med et panel, typisk bestående af fagpersoner, der vurderer, hvordan deltageren får mest mulig udbytte af forløbet.

Når en deltager har gennemført et forløb, får vedkommende tildelt et antal point, der dokumenterer, at de har gennemgået forløbet og tilegnet sig den relevante viden. I løbet af 2006 blev de første point uddelt i Danmark.

I England er, OCN anerkendt som adgangsgivende til det traditionelle uddannelsessystem, selv hos universitetersom Oxford og Cambridge.

Motorlære og musical skal tælle med

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce