Eamon O'Kane hedder en irsk, international kunstner, der bor i Odense, og som på fredag i kunsthallen M100 fortæller om sine idéer og tanker.

Han har udsmykket den ny tunnel under Rismarksvej ved Tarupcentret med kulørte flader og træer malet i silhuet. Og nu er han aktuel med en udstilling i det nye udstillingssted i Søndergade, M100.

Navnet er Eamon O'Kane, og det er lige så irsk, som det lyder. Han er uddannet i Dublin og Belfast men også i New York, og i dag bor han i Stige med sin familie samtidig med, at han er professor ved kunstakademiet i Bergen, Norge. Han arbejder både med billed- og videokunst, men det hele tager udgangspunkt i det værk, som han for tiden viser i Odense.

Jeg leger med vores opfattelse af et arkiv som sted for dokumentation ved at bygge en skulptur op, som er lige dele orden og kaos.

Eamon O'Kane, kunstner

Fem dage brugte han på at bygge det - træarkivet "Wood Archive" - op i M100, og på fredag kommer han for at fortælle om tankerne bag ved en såkaldt artist talk.

- Jeg leger med vores opfattelse af et arkiv som sted for dokumentation ved at bygge en skulptur op, som er lige dele orden og kaos. Men arkivet er samtidig helt sikkert mit eget arkiv med forme i træ, som jeg har arbejdet mig frem til, siden jeg blev fascineret af arkitekten Frank Lloyd Wright og hans optagethed af Friedrich Froebel, der grundlagde moderne pædagogik og lod børnene bygge med træklodser, siger 43-årige Eamon O'Kane.

Hvad er en ting og hvad er dens rest

Eamon O'Kane byggede også med træklodser, da han var barn, og han bygger stadig, omend i større målestok, når han er hjemme på familiens ejendom i Stige. Sammen med sin hustru og to sønner bor han på et nedlagt gartneri med masser af gamle drivhuse, som på forskellige måder indgår i hans installationer.

Kunstværket, der er udgangspunkt for artist talk'en, består af tusindvis af træelementer, som er produceret i Eamon O'Kanes atelier. Der er forskellige former - nogle er formet som krystaller og andre som molokyler. Nogle er positive former, mens andre er negative, og det kan være svært at vide, hvilke af elementerne, der er opstået som rester af processen, og hvilke der er et direkte resultat af den.

Det er sjette gang, arkivet bliver udstillet - men første gang i Danmark - og det har aldrig haft samme form. Dels fordi det bliver udbygget, og fordi rummet ændrer sig. I M100 har Eamon O'Kane for første gang brugt væggene som en del af det stedspecifikke værk, forklarer han:

- Det er først her på det seneste, jeg er begyndt at kalde det "Wood Archive", i begyndelsen kaldte jeg skulpturen "In all things", fordi de elementer, der indgår, er bestanddele af alting.

International kunstvinkel

Når M100 har inviteret Eamon O'Kane og hans træarkiv ind i udstillingsrummet, skyldes det ifølge en af de to kunstnere bag M100, Mikkel Larris, at Eamon O'Kane beskæftiger sig med så mange emner på samme tid: Her er arkitektur, biologi, landskab, pædagogik og kunstens æstetik og erkendelse.

- Jeg synes, hans kunst er spændende, fordi han beskæftiger sig med mange forskellige emner på én gang samtidig med, at han har et meget klart, visuelt udtryk, som appellerer til sanserne. Derudover er det også spændende, at han kommer med en meget international vinkel på billedkunst, siger Mikkel Larris.

Udstillingen i M100 med Eamon O'Kane kan ses frem til 4. marts 2018.

Artist talk med Eamon O'Kane finder sted i kunstgalleriet M100 i Søndergade 25, kælderen, fredag 23. februar 2018 kl. 17.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.