Moderne 1864-krig på gågaden i Odense

Det ligner førstehjælp. Kameraet skal helt ned for at få den rette vinkel. Lige ved Sprogøes Plads. Billedet rettes ind med noget så simpelt som trækiler.
Foto: Ivar Juel Nordentoft

Moderne 1864-krig på gågaden i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Instruktør Ole Bornedal og en snes filmfolk i midtbyen

Der blev løftet en flig af et nutidigt kærlighedsdrama, som knyttes til den stort anlagte tv-serie i otte afsnit om det danske nederlag i 1864, som siden foråret har været under indspilning i Tjekkiet og i Danmark.

Glimt af 2014-vinklen ramte gågaden i Odense i går, hvor instruktør Ole Bornedal havde et crew på en snes filmfolk i gang og skuespillerne Hans Henrik Voetmann og Sarah-Sofie Boussnina med i optagelserne.

Hans Henrik Voetmann er i nutidens 1864 guldsmed, og guldsmed Claus Antonsens forretning på gågaden blev brugt som location og var derfor lukket mens optagelserne fandt sted.

Sarah-Sofie Boussnina er en ung kvinde, som bliver hvirvlet ind i en kærligshedshistorie og i et klip flygter hun ned ad Vestergade. Man kunne gætte på et butikstyveri. Hendes tråd tilbage til 1864 er både ungdom og kærlighed men også det faktum, at hun har mistet sin bror i krigen. Han er blevet dræbt i Afghanistan.

1864 instrueres af Bornedal, og den bliver til både otte afsnit i en tv-serie på DR og til en spillefilm. Budgettet er pt på 170 mio. kr. og er dermed den dyreste indspilning nogensinde herhjemme. Kulturministeriet er med 100 mio. kr. den største enkeltinvestor. Miso-film producerer, og der optages både herhjemme (Fyn) og i Tjekkiet, hvor de største krigsscener er lavet med anvendelse af omkring 6000 statister.

Basis for filmen er journalist og forfatter Tom Buk-Swientys bøger "Slagtebænk Dybbøl" og "Dommedag Als". Premieren var ventet 18. april 2014 - 150-års dagen for Dybbøl - men er udskudt på grudn af finansieringsproblemer til formentlig 27. september.

Ole Bornedal grubler lidt over den seneste optagelse. Den blev nappet et par gange mere, før han var til freds.
Ole Bornedal grubler lidt over den seneste optagelse. Den blev nappet et par gange mere, før han var til freds.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Sarah-Sofie Boussnina i løb ad Vestergade. Hun flygter antagelig efter en episode hos guldsmeden. Men det er tys-tys, for 1864 skal bevares så hemmelig som muligt. Sarah-Sofie Bouassnina er født i Svendborg men har allerede været med i en stribe tv-produktioner og film.
Sarah-Sofie Boussnina i løb ad Vestergade. Hun flygter antagelig efter en episode hos guldsmeden. Men det er tys-tys, for 1864 skal bevares så hemmelig som muligt. Sarah-Sofie Bouassnina er født i Svendborg men har allerede været med i en stribe tv-produktioner og film.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Filmholdet i løb.
Filmholdet i løb.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Det var kun uønskede forotgrafer, de gerne ville have væk fra gaden for at optage 1864/2014.
Det var kun uønskede forotgrafer, de gerne ville have væk fra gaden for at optage 1864/2014.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Sarah-Sofie Boussnina før hun sætter i løb ned ad gågaden.
Sarah-Sofie Boussnina før hun sætter i løb ned ad gågaden.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Sådan, her er vinklen, bestemmer fotografen.
Sådan, her er vinklen, bestemmer fotografen.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Hans Henrik Voetmann har anlagt sig et Jack Nicholson-hår. Han er guldsmed i 1864/2014-filmen. Og på hjemmebane. På tv gør han sig i øjeblikket i antikviteter og dyr vin. Voetmann har tidligere været skuespiller på Odense Teater.
Hans Henrik Voetmann har anlagt sig et Jack Nicholson-hår. Han er guldsmed i 1864/2014-filmen. Og på hjemmebane. På tv gør han sig i øjeblikket i antikviteter og dyr vin. Voetmann har tidligere været skuespiller på Odense Teater.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Filmholdet på Sprogøes Plads.
Filmholdet på Sprogøes Plads.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Sarah-Sofie Boussnina på vej tilbage i Vestergade for at gentage sin flugt ned ad gågaden.
Sarah-Sofie Boussnina på vej tilbage i Vestergade for at gentage sin flugt ned ad gågaden.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Ole Bornedal gemmer sig i den stol, som instruktøren selvfølgelig har.
Ole Bornedal gemmer sig i den stol, som instruktøren selvfølgelig har.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Filmoptagelser på Sprogøes Plads.
Filmoptagelser på Sprogøes Plads.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Hans Henrik Voetmann har anlagt sig et Jack Nicholson-hår. Han er guldsmed i 1864/2014-filmen. Og på hjemmebane. På tv gør han sig i øjeblikket i antikviteter og dyr vin. Voetmann har tidligere været skuespiller på Odense Teater.
Hans Henrik Voetmann har anlagt sig et Jack Nicholson-hår. Han er guldsmed i 1864/2014-filmen. Og på hjemmebane. På tv gør han sig i øjeblikket i antikviteter og dyr vin. Voetmann har tidligere været skuespiller på Odense Teater.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Sprogøes Plads med filmcrew. Butikspersonale er ude at tage billeder.
Sprogøes Plads med filmcrew. Butikspersonale er ude at tage billeder.
Foto: ivar Juel Nordentoft
Ole Bornedal beskriver sine ønsker for klippet.
Ole Bornedal beskriver sine ønsker for klippet.
Foto: Ivar Juel Nordentoft
Hans Henrik Voetmann (smilende til højre) har anlagt sig et Jack Nicholson-hår. Han er guldsmed i 1864/2014-filmen. Og på hjemmebane. På tv gør han sig i øjeblikket i antikviteter og dyr vin. Voetmann har tidligere været skuespiller på Odense Teater.
Hans Henrik Voetmann (smilende til højre) har anlagt sig et Jack Nicholson-hår. Han er guldsmed i 1864/2014-filmen. Og på hjemmebane. På tv gør han sig i øjeblikket i antikviteter og dyr vin. Voetmann har tidligere været skuespiller på Odense Teater.
Foto: Ivar Juel Nordentoft

Moderne 1864-krig på gågaden i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce