Odenseansk synshal sikrer indbyggerne i tyske byer mod farlige partikler, mens miljøsyndere lukkes ud på gaden i Odense
ODENSE: De odenseanske synshaller har op til sommerferien haft travlt med at udstede miljømærker. Ikke for at sikre Odense mod farlige partikler, men for at bilerne kan leve op til kravene, når de kører ind i tyske byer.

- Vi har virkelig udstedt mange tyske miljømærker. Op til ferien var det flere biler om dagen, der kom for det, siger synsmand Jesper Jakobsen fra Applus' synshal på Klokkestøbervej, mens han viser, hvordan han via computeren har adgang til at indberette miljømærkeoplysninger direkte til de tyske myndigheder, så de efterfølgende kan tjekke, om de danske biler overholder de skrappe tyske miljøkrav.

Bøde til miljøsyndere

Men det er ikke alle biler, der kan få et tysk miljømærke. 11 procent af de odenseanske biler sviner så meget, at de ikke lever op til kravene.

Dermed vil de ikke få lov til at køre ind i hverken Berlin, Hannover eller Dortmund, som er blandt de tyske byer, der allerede har indført miljøzone. Det betyder, at alle biler, der kører ind i byerne, skal have et såkaldt miljømærke i vinduet. Har bilerne ikke det, vanker der en stor bøde.

Men den slags bekymringer behøver bilister i firhjulede miljømonstre ikke at have, så længe de holder sig fra Tyskland og nøjes med at lukke livsfarlige partikler ud i luften i Odense eller de andre danske byer.

De danske miljøzoneregler stiller kun miljøkrav til den tunge trafik over tre et halvt ton. Jesper Jakobsen finder det selv lidt besynderligt, at han som ansat i en dansk synshal skal sikre indbyggerne i de tyske storbyer mod farlige partikler, mens han må lade selv de værste miljøsyndere køre direkte ud på de odenseanske gader.

- Det er da et paradoks, siger han.

Direktør i Applus Arne Willerslev deler den opfattelse.

- Der er jo oprettet miljøzoner for lastbiler i Danmark, og de kunne ligeså godt omfatte personbiler, siger han.

Kunderne er klar

For Applus og de andre synsvirksomheder ville en miljømærkeordning i Danmark betyde mere at lave, men det er nu ikke udsigten til ekstra omsætning, der er grunden til, at Arne Willerslev mener, at Danmark bør følge Tysklands eksempel, siger han.

- Vi ved fra synshallerne, hvor dårlig tilstand de danske biler er i, og vi synes, det ville være uansvarligt af os ikke at gøre opmærksom på det.

Applus har siden juni tilbudt sit eget frivillige miljømærke til kunderne. Det har cirka 50.000 billister sagt ja tak til indtil videre.

- Det viser, at kunderne er klar og går op i miljø. Bilejerne er klar, så det er kun politikerne, vi venter på, siger Arne Willerslev.

Læs 1. sektions forside

Odense svines til af gamle biler
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Odense svines til af gamle biler

Odense svines til af gamle biler

Biler i Danmark