Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Miljø-slagsmål om ny vej


Miljø-slagsmål om ny vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

nord eller syd: Endnu et lille skridt mod en kanalforbindelse til 300 millioner kroner
ODENSE: Det vil næppe komme til at gå helt stille af, når kommune og amt skal planlægge den i årtier ventede vej-forbindelse over Odense Kanal. Der er store miljø-interesser på spil, og miljø- og naturfolk vil gå på barrikaderne.

Odense Byråd har i enighed sagt ja til, at der kan arbejdes videre, men der er ikke enighed om, hvilken linjeføring der skåner miljøet mest.

Åen tre gange

Der er både Stavis Å, den naturrige Bispeengen, boligområder og skov at tage hensyn til, men at kanalforbindelsen er nødvendig og vigtig, er det store flertal bestående af minimum S, K og V enige om.

Borgmester Anker Boye (S) konstaterede, at kanalen fortsat skal kunne bruges til sejlads, hvorfor der skal være en oplukkelig bro. Vejen skal være firsporet og med stiforbindelser til de bløde trafikanter.

Udgifterne i størrelsesordenen 240-300 millioner kroner fordeles med 40 procent til kommunen og 60 procent til amtet. Problemet er bare, at Fyns Amt inden længe er historie, og Odense har ingen sikkerhed for, at finansministeren stiller en bugnende papkasse med penge ved kommunegrænsen.

Ja i 1965

- Nu kommer kanalforbindelsen, sagde de Konservatives Merete Østerbye og citerede en artikel fra en af de fynske aviser - fra 1965.

- Det er på høje tid, men denne gang skal det være, og lad os håbe, at vi ikke skal være alene om at betale, sagde hun.

Venstres Lars Chr. Lilleholt anbefalede, at vejen føres videre fra Rismarksvejs forlængelse. Selv om det betyder, at Stavis Å skal passeres tre gange, vil denne sydlige linjeføring skåne miljøet mest.

Vej på piller

- Vi vil om nødvendigt gerne investere i en vej på piller, så vi undgår at ødelægge miljø-området, sagde han.

SF's Villy Larsen troede ikke en døjt på, at den sydlige linjeføring vil komme igennem hos natur-og miljøfolk.

- Det er i øvrigt flot, at Odense, der er kendt for at have en tom pengekasse, har penge til kanalforbindelsen. Det er en opgave for amtet, og sådan har det altid været med den slags ringveje - det er bare ikke blevet til noget, sagde han

Enhedslistens Per Berga Rasmussen anbefalede, at asfalten ikke bare får lov til at blæse igennem naturområder.

Brug Havnegade

- Lad os bruge Havnegade som en del af forbindelsen, så vi undgår at gøre indgreb i skove ved Skibhusområdet, foreslog han.

Nu skal amtet i gang med at undersøge, hvordan de forskellige muligheder vil påvirke miljøet. I den forbindelse får alle borgere mulighed for at komme med forslag og indsigelser.

Selv om alt går efter en snor, er vejen tidligst klar i 2011.

Miljø-slagsmål om ny vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.