Flere end 60.000 mennesker har besøgt museet siden udstillingen med det amerikanske brand åbnede i efteråret.

Det hjalp på publikumsinteressen, at Brandts satte Disney på plakaten med udstillingen "Disney - Kunsten at fortælle", som har kunnet ses fra 29. september 2016 og indtil for en uge siden.

Billeder af elskede figurer som Mickey Mouse, Frost og Kong Milas fik publikum til at strømme til, så der blev sat rekord med mere end 20 procent flere gæster end i samme periode sidste år. I alt besøgte 60.080 gæster Brandts, og ifølge Brandts pr- og marketingsansvarlige, Tine Jørgensen, er det rekord til en satsningsudstilling på Brandts.

Tallene er ikke renset for hvilke udstillinger, gæsterne har besøgt, da museet ikke opgør på udstillinger. Til gengæld viser skolerne en utvetydig interesse: 4.300 elever har deltaget i undervisningsforløb i forbindelse med Disney-udstillingen, og det er næsten dobbelt så mange som sidste år, lyder det fra Tine Jørgensen.

- Vi har været fuldt booket op, så vi har udviklet ekstra forløb af kun en times varighed for at kunne tilgodese den store interesse, siger hun.

Videre til Spanien

Leder af Disneys afdeling for kunstudstillinger og konservation på Disney-koncernen hjemme i Hollywood, Kristen McCormick, var med til at sætte udstillingen op i efteråret, og nu er hun tilbage for at pakke de sidste værker ned. Tirsdag går turen til Spanien, hvor udstillingen skal rejse rundt det næste år.

- Også Disney har været tilfreds med den kreative og legende måde, vi har foldet historien bag værkerne ud på i udstillingen i Odense, siger Tine Jørgensen.

  • Michael Bager

    Af:

    Uddannet journalist fra DjH, ansat på Fyens Stiftstidende siden 1997 og senest tilknyttet Kultur- og Odense-redaktionen.