Utilfredsheden blandt brugerne af Behandlingscenter Odense var større, end både ledelsen og politikerne var klar over. Nu bliver kursen lagt om, og forvaltningen vil lytte til erfaringer fra andre steder for at skabe Behandlingscenter version 2.0.

Fyens Stiftstidendes artikler om den store utilfredshed blandt brugerne af Behandlingscenter Odense er en medvirkende årsag til, at praksis nu skal laves om.

- Vi skal have inspiration til, hvordan vi kan ændre indsatserne på behandlingscenteret.

Koncerndirektør Susanne Kvolsgaard

Et andet væsentligt forhold er de mange brugere, der har henvendt sig til Gadejuristen for at klage over deres sager, for den overvældende utilfredshed blandt en gruppe af de små 600 brugere af Behandlingscenter Odense er kommet bag på både politikere og ledelse.

Som koncerndirektør Susanne Kvolsgaard siger:

- Jeg havde sporadisk hørt om folk, der var utilfredse, men det kom bag på mig, at utilfredsheden var så massiv. Jeg ved ikke, om der er flere end de brugere, der henvendte sig til Gadejuristen, men det skal vi have fundet ud af i det videre arbejde.

Kritikken er også kommet op i Folketinget, hvor Enhedslistens Stine Maiken Brix har stillet spørgsmål til sundhedsministeren om sagen.

Men nu skal praksis laves om:

- Vi tager udsagnene fra borgerne meget alvorligt og arbejder nu med at lave en handleplan frem til sommer, hvor vi vil lave en række forandringsspor, så vi kan ændre noget af den utilfredshed, der er. Vi vil lave en læringskreds, hvor vi vil invitere relevante deltagere med. For eksempel Gadejuristen, behandlere eller læger fra nogle af de byer, der ikke har utilfredse borgere, og folk fra Sundhedsstyrelsen. De skal give os inspiration til, hvordan vi kan ændre indsatserne på behandlingscenteret, siger hun.

Politikere trygge ved plan

To af de politikere, som har fulgt sagen tæt, rådmand Brian Dybro (SF) og udvalgsmedlem Tommy Hummelmose (K), er tilfredse med de tiltag, som nu tegner sig.

- Jeg er tryg ved, at forvaltningen nu iværksætter en handlingsplan, hvor man tager problemerne meget alvorligt. De var lidt værre, end jeg havde forestillet mig, siger Tommy Hummelmose.

- Men nu vil ledelsen begynde at lave Behandlingscenter version 2.0 ud fra input udefra og klager fra brugerne. Fremover vil ledelsen blive gjort opmærksom på, når der opstår ting, som ikke er hensigtsmæssige. Og for mig har det helt afgørende været, at man vil tage individuelle hensyn i stedet for at behandle alle efter en fast skabelon.

Også rådmand Brian Dybro er tilfreds:

- Den hårdeste kritik er kommet fra dem, der synes, det er hårdt at skulle komme hver dag hele året rundt og tilmed puste nul i et alkoholmeter. Det synes jeg også lyder voldsomt, og derfor kommer vi nu til at se på, hvad man gør andre steder. Og så har vi bedt om at få en orientering om, hvordan det går med arbejdet, hver måned, siger rådmanden.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist på Odense Redaktionen. Skriver om lidt af hvert, blandt andet socialt udsatte, psykisk sårbare og interessante menneskeskæbner. Kan specielt godt lide fortællende journalistik. Har skrevet to bøger, om Klaus Riskær (2005) og Remee (2010).