Løbende lærer: Ikke den samme gnist

Michael Jensen fra Skt. Klemensskolen i Odense er blevet skadet og kan ikke længere løbe med i det daglige halvmaratonløb. Men de mange løbeture har ikke været forgæves - de har givet sammenhold blandt lærerne, siger han til Fyens.dk. Arkivfoto.
Foto: Privatfoto

Løbende lærer: Ikke den samme gnist

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Da Michael Jensen, tillidsrepræsentant på Skt. Klemensskolen i Odense, for tre uger siden sammen med en kollega aftalte at løbe en halv maraton hver dag, så længe KL's lockout af lærerne varede, regnede han ikke med at skulle løbe i mere end 14 dage.

Nu er lockouten i sin fjerde uge, og Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening står stadig uden en løsning på den fastlåste situation. Lærerne får ingen løn, eleverne får ingen undervisning, og forældre til de yngste elever må finde nødløsninger for at få passet børnene.

Imens aktionerer lærerne om morgenen foran de undervisningsløse skoler, og hvor de ellers kan gøre opmærksom på deres budskab: At de gerne vil på arbejde.

For Michael Jensen er det dog slut med at løbe hver dag: Han er blevet skadet, fortæller han til Fyens.dk. Den daglige halvmaraton, som efterhånden har haft deltagere fra 33 skoler - selv lærerformand Anders Bondo har løbet med - har dog givet et stort sammenhold og glæde i hverdagen, fortæller Michael Jensen.

Tjener det noget formål?

Men den lange konflikt har tæret på kræfterne.

- Jeg kan mærke på mig selv, at gnisten er der ikke som i starten. Man havde en forventning om, at det måske ville vare 14 dage. Det kan være enerverende at stå på gader og stræder med skilte, for det hjælper jo ikke en hujende fis.

- Tjener det så noget formål at blive ved med at aktionere, når der ikke lader til at være nogen bevægelse i konflikten?

- Hvis målet er at få vendt regeringens og KL's tankegang og acceptere lærernes ønsker, så er det meningsløst. Men jeg har personligt behov for at sende et signal til de mennesker, der kører forbi skolen eller ser os løbe eller ser os stå inde i byen. Jeg har brug for at fortælle, hvad det her handler om, siger Michael Jensen.

- Der er tilsyneladende stadig mange almindelige mennesker, der ikke forstår, hvorfor vi ikke går på arbejde. De tror, at vi ikke vil på arbejde, siger han og tilføjer:

- Hvis jeg er nede og handle klokken 13, og folk ved, at jeg er skolelærer - så har de den opfattelse, at så har han nok tidligt fri - igen. De tænker ikke på, at der kan ligge en bunke stile, som jeg skal rette, eller at der kan være skole-hjem-samtaler om aftenen. Man har fokuseret på, at vi har tidligt fri og fri i skoleferierne, og hvis det er den opfattelse, folk har, kan jeg godt forstå, at de undrer sig over, at vi ikke bare accepterer de vilkår, som KL har stillet.

Fakta
- Det kan være enerverende at stå på gader og stræder med skilte, for det hjælper jo ikke en hujende fis.

Pligt til at deltage

I Odense har lærerne pligt til at deltage i de aktioner, som bliver planlagt. Tillidsrepræsentanterne på skolerne skal hver morgen kontrollere, om de lockoutede kolleger møder op.

- Vi ser det som en helt naturlig del af den proces, vi er i. Det er meget vigtigt, at vi som faggruppe får sendt nogle signaler om, hvor vi står i denne konflikt. Man er som lærer en del af et fællesskab, og så deltager man i fællesskabets aktiviteter, sagde formanden for Odense Lærerforening, Anne-Mette Kæseler Jensen, til Fyens.dk, da lockouten begyndte i april.

Løbende lærer: Ikke den samme gnist

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce