I januar fik Odense Letbane nej af politikerne til at måtte ensrette en del af Middelfartvej i et år. Nu prøver letbanen igen - dog i mindre målestok. Der er både tid og to millioner kroner at spare, lyder argumentet.

- Må vi ikke godt få lov, please?

Nogenlunde sådan lyder essensen af en fornyet henvendelse fra Odense Letbane til By- og Kulturudvalgets politikere, som i den kommende uge skal tage stilling til, om letbanekontorets ønske om en midlertidig ensretning af Middelfartvej kan godkendes eller ej.

Det er nemlig både betydeligt lettere og billigere at anlægge letbane på den vigtige indfaldsvej mod byen fra vest, hvis trafikken ensrettes i en periode.

Men omvendt rammer det trafikafviklingen på den travle vej negativt med længere køer i myldretiden til følge, fordi bilerne, der skal ud af byen i retning mod vest, i så fald må sendes ud på en omvej ad mere snørklede gader.

Omkørsel forbi stadion

Odense Letbane fremsatte i januar ønske om at ensrette Middelfartvej på en cirka 900 meter lang strækning mellem Stadionvej og Grønløkkevej i cirka et år. Det var der ikke politisk flertal for at give tilladelse til.

I denne omgang lyder ønsket på en ensretning fra Stadionvej til Christmas Møllers Vej, der målt på både tid og distance er kortere end sidste gang. Der er tale om godt 300 meter, og ensretningen er kun tiltænkt at skulle vare cirka tre måneder. Imens vil bilerne, der skal ud af byen i retning mod vest, skulle ledes ind forbi stadion - det vil sige ad Christmas Møllers Vej-Højstrupvej-Stadionvej.

På netop den strækning er der særlig trangt, da der skal etableres en station, hvilket kræver plads. Det vil derfor være svært at opretholde dobbeltrettet trafik samtidig med, at arbejdet med anlæggelsen af sporet og stationen foregår, argumenterer Odense Letbane.

By- og Kulturforvaltningens embedsfolk vurderer, at trafikken godt vil kunne afvikles, men, lyder det:

"Det vil dog især i spidsbelastningerne og ved aktiviteter i Idrætsparken, betyde længere køer og ventetider end området oplever i dag."

Letbanen kan spare to mio. kroner

Ifølge Odense Letbane vil det dog have stor positiv betydning for letbaneprojektet.

For ensretning medfører, at anlægstiden på den del af letbaneruten kan afkortes med mellem én og halvanden måned. Desuden vil ensretningen give Odense Letbane en besparelse på cirka to millioner kroner.

På negativsiden står - ud over at bilerne vil sidde mere i kø - også det, at busserne rammes. FynBus vurderer, at tre måneder med omkørsel ad Christmas Møllers Vej og Stadionvej vil koste cirka 100.000 kroner for bybusserne samt cirka 50.000 for de regionale ruter som følge af ekstra køretid, omvejen medfører.

De ekstra penge til busdriften kan politikerne vælge at finde i en pulje på 2.500.000 kroner til trafikinformation og uforudsete udgifter for den kollektive trafik, som byrådet afsatte i september 2017.

Sagen behandles på By- og Kulturudvalgsmødet på tirsdag.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle
1
Rundspørge: Politikere hælder til ja til ensretning

Rundspørge: Politikere hælder til ja til ensretning