Letbanen er i vejen for udvidelse af Svendborgbanen

Sådan ser Hjallese Station ud i dag. Fremover bliver stationen et knudepunkt for den kollektive trafik, fordi det bliver muligt at stige om mellem letbane og tog. Men at letbanen er planlagt til at ligge lige op ad Svendborgbanens spor (tv. for sporet) er ikke en fremtidssikret løsning, når der samtidig er tanker om måske at udvide Svendborgbanen til to spor, påpeger en kritiker. Foto: Nils Svalebøg

Letbanen er i vejen for udvidelse af Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Nogen har sovet i timen, lyder det fra en kritiker, der slet ikke forstår den måde, letbanen er placeret på ved Hjallese Station.

Ikke kun Odense, men Fyn i det hele taget, er godt i gang med at skyde sig selv i foden. Årsag: Den måde Odenses kommende letbane er planlagt på ved Hjallese Station, som besværliggør og fordyrer en eventuel udvidelse af Svendborgbanen en dag.

Kritikken rejses af Ole Dupont Kofod, letbane- og jernbaneinteresseret borger med eget trafikkonsulentfirma, der har fulgt letbaneprojektet tæt, siden idéen blev født i tiden omkring 2008.

- På lang sigt vil den måde, letbanen er planlagt på ved Hjallese Station, enten blokere for eller i hvert fald gøre det særdeles dyrt og besværligt at realisere de intentioner, som Byregion Fyn med flere har for en S-tog-lignende nærbane omkring Odense, påpeger han.

Han henviser til, at Svendborgbanens udvidelse til to spor på enten hele eller en større del af strækning vil blive aktuel en dag, hvis den overordnede fynske ambition om øget brug af kollektiv trafik skal realiseres. For spørgsmålet om et eller to spor har både betydning for antallet af mulige afgange på Svendborgbanen og for, om togene har en holdbar køreplan.

Pointen er derfor, at letbanens forløb, som det er planlagt udført ved Hjallese Station, er ugennemtænkt, fordi letbanen placeres så tæt op ad Svendborgbanens spor, at der ikke er plads til et ekstra jernbanespor, uden der skal ske en større og formodentligt dyr ombygning.

- Det gør det både langt dyrere og sværere at udvide Svendborgbanen den dag, det bliver aktuelt, end det havde behøvet at være, hvis man fra starten havde taget højde for, at Svendborgbanen på et tidspunkt skal udvides, siger Ole Dupont Kofod, der mener, løsningen ligger lige for.

- Den oplagte løsning er fra starten at forskyde letbanesporet cirka 4,5 meter mod nordøst. Så skabes der plads til et ekstra spor på Svendborgbanen, og det er en meget lille investering at forskyde letbanestationen nu i forhold til, hvad det vil koste sidenhen at skulle flytte rundt på det hele, argumenterer Ole Dupont Kofod.

Letbanen skal åbne om to et halvt år
Odense Letbane får 26 stationer og strækker sig over 14,4 kilometer med endestationer ved Tarup Center i nord og Hjallese Station i Syd.

Ruten går forbi Odense Idrætspark, Odense Banegård Center, centrum, Rosengårdcentret, Bilka og universitet og Nyt OUH.

Det bliver muligt at stige om mellem letbane og tog to steder på ruten. Ved Odense Banegård Center og ved Hjallese Station.

Efter planen skal Odense Letbane stå klar til at gå i drift i slutningen af år 2020 - om to et halvt år.

Letbanens budget er på cirka 3,3 mia. kroner.

Samme kritik i 2015

Kritikken af letbanens placering ved Hjallese Station er ikke ny.

Den blev i starten af 2015 også i Fyens Stiftstidende fremsat af Ebbe Sand, en anden borger med stor interesse i letbanen og Svendborgbanens interne sammenhæng fremover. Også Ole Dupont påpegede uhensigtmæssigheden tilbage i 2015.

Dengang blev problemet anerkendt fra flere sider, også af flere politikere i Odenses byråd, som medgav, at der var en pointe i den kritik, der blev rejst. Både Socialdemokraterne, Konservative og Enhedslisten gav udtryk for, at det ikke virkede fornuftigt at bygge hindringer i vejen for en senere udvidelse af Svendborgbanen. Partierne ytrede ønske om at få sagen undersøgt nærmere.

Men alligevel er planlægningen kørt ufortrødent videre, uden der er sket ændringer, som tilpasser letbaneprojektet til en mulig fremtidig udvidelse af Svendborgbanen.

- Nogen har sovet i timen, lyder det fra Ole Dupont Kofod.

Opfordring: Lav det om

Selvom klokken nu er fem minutter i tolv - entreprenørkontrakten er indgået, lokalplanen for området blev vedtaget i 2015, og arbejdet ved Hjallese Station er planlagt til at gå i gang lige efter sommerferien - opfordrer Ole Dupont Kofod til at slå bremsen i og få lavet om på planerne ved Hjallese Station.

- Selvfølgelig er det i absolut sidste øjeblik, og selvfølgelig vil det medføre problemer at skulle ændre det nu. Men i første omgang burde man se på, hvor vidtrækkende konsekvenser flytningen vil få - måske kan det løses uden ekstra jordkøb?

- Jeg mener dog stadig, det er bedre at rette op på fejlen nu end sidenhen at skulle stå med de problemer og de omkostninger, det vil give, hvis man lukker øjnene og kører videre. Man risikerer, at det, at letbanen bliver placeret, som den gør, ender som et selvstændigt argument for ikke at udvide Svendborgbanen senere, fordi det så vil blive så dyrt og besværligt. Det er for kortsigtet ikke at gøre noget i tide, siger han.

Odense Letbanes administrerende direktør, Mogens Hagelskær, oplyser, at beslutningen om letbanens placering ved Hjallese Station i princippet stadig kan nå at blive ændret, hvis det går hurtigt. Det skal i givet fald være noget, som bidragyderne, som er staten, kommunen og regionen, beslutter.

Men det kræver både ekstra penge og vil betyde en forsinkelse af letbaneprojektet, som er planlagt til at stå klar til drift i slutningen af år 2020. Desuden er der - muligvis uløselige - juridiske udfordringer ved at skulle ekspropriere jord på baggrund af en beslutning om at udvide Svendborgbanen, som endnu ikke er truffet, og som ingen ved, hvornår eventuelt træffes.

Ole Dupont anerkender alle de problemstillinger, men mener, at alle løsninger må afsøges, inden spaden sættes i jorden.

- Hellere få den rigtige løsning fra starten, også selv om det vil give bøvl, fordi vi er nu er kommet så tæt på byggestart. Der findes også fri handel med jord. Man må forsøge at indgå en frivillig handel om de par meter ekstra, der måske skal bruges til at flytte letbanesporet. Det er stadig bedre end alternativet - at få det hele anlagt på en uhensigtsmæssig måde.

Hjallese Station er i fremtiden tiltænkt en central rolle i den kollektive transport-infrastruktur, da den bliver et ud af to steder - det andet er Odense Banegård Center - hvor der er omstigningsmulighed mellem letbanen og jernbanen.

Letbanen er i vejen for udvidelse af Svendborgbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce