Letbanedirektør om Hjallese-kritik: Det vil forsinke og fordyre letbane

Mogens Hagelskær er adm. direktør for Odense Letbane. Arkivfoto: Kim Rune

Letbanedirektør om Hjallese-kritik: Det vil forsinke og fordyre letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mogens Hagelskær, direktør i Odense Letbane, siger, at når letbanen ikke er planlagt ud fra hensyn til en eventuel udvidelse af Svendborgbanen, skyldes det, at en udvidelse ikke er besluttet.

Direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskær, anerkender, at den måde, letbanen anlægges på ved Hjallese Station, gør det sværere sidenhen eventuelt at udvide Svendborgbanen. Men, forklarer han, det er helt bevidst.

For letbaneprojektet er planlagt ud fra den virkelighed, der er kendt, nemlig at der ikke aktuelt er nogen udvidelse af Svendborgbanen på vej.

- Vi har ikke taget højde for beslutninger, der ikke er truffet. Vores planlægning baserer sig på det grundlag, der er kendt. Ikke på hvad der måske, måske ikke, kommer til at ske en dag ude i fremtiden. I øvrigt skal man også tænke på, at hvis vi planlagde letbanen ved Hjallese Station ud fra en forventning om en udvidelse af Svendborgbanen senere, så ville konsekvensen blive en dårligere betjening af letbanekunderne i den periode, der måtte gå frem til, at Svendborgbanen udvides

Ifølge Mogens Hagelskær er det i princippet stadig muligt at ændre på planlægningen af letbanen ved Hjallese Station, hvis bidragyderne, dvs. Odense Kommune, Region Syddanmark og staten, ønsker det.

- Det kan man godt nå at beslutte, men det skal i givet fald gå hurtigt, da arbejdet er planlagt til at gå i gang efter sommerferien. Man skal i så fald have med i overvejelsen, at sådan en beslutning ikke vil kunne træffes inden for den nuværende økonomi, der er til at bygge letbanen for (cirka 3,3 mia. kroner, red.). Det vil betyde både en fordyrelse og forsinkelse af letbaneprojektet, påpeger han.

I øvrigt er der også det juridiske problem, at en forrykning at letbanesporene mod nordøst, som Ole Dupont Kofod foreslår, vil kræve nye ekspropriationer af jord.

- Jeg vurderer, vi ikke vil have et lovligt grundlag til at foretage ekspropriation, før der eventuelt er truffet en beslutning om at udvide Svendborgbanen til to spor, siger Mogens Hagelskær.

Letbanedirektøren oplyser, at der ikke er foretaget vurderinger af, hvad det i givet fald på et senere tidspunkt vil koste, hvis der skal flyttes rundt på letbanen for at gøre plads til et ekstra spor på Svendborgbanen.

Mogens Hagelskær påpeger, at Svendborgbanen efter hans mening godt kan udvides til to spor efter letbanens anlæggelse og driftsstart, selv om de nuværende planer gennemføres ved Hjallese Station.

- Blot skal det ske på den sydvestlige side af det eksisterende spor og ikke på den nordøstlige, hvor letbanen skal være, siger han.

Det vil i så fald betyde, at Svendborgbanen udvides til den side, hvor der i dag er perron.

Generelt er Svendborgbanen i dag et-sporet. Også her ved Hjallese Station. Udvalgte steder, f.eks. ved Fruens Bøge, er der en kort strækning med to spor, som tillader to tog at passere forbi hinanden. Foto: Nils Svalebøg
Generelt er Svendborgbanen i dag et-sporet. Også her ved Hjallese Station. Udvalgte steder, f.eks. ved Fruens Bøge, er der en kort strækning med to spor, som tillader to tog at passere forbi hinanden. Foto: Nils Svalebøg

Letbanedirektør om Hjallese-kritik: Det vil forsinke og fordyre letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce