• Mange byer har oplevet uheld i starten, når nye letbaner åbnes. Aarhus forsøger med kampagne at sætte fokus på trafiksikkerhed forud for åbningen.

Sammenstød med biler, personpåkørsler og sågar i nogle tilfælde dødsfald.

En del af de byer i Europa, der i de senere år har åbnet nye letbanesystemer, har haft mere eller mindre alvorlige uheld eller ulykker - især i den første tid efter åbningen, hvor letbanetog i gadebilledet stadig er noget nyt.

I Aarhus er man opmærksom på den problematik, og derfor bliver en kampagne om trafiksikkerhed søsat op imod åbningen af letbanen til maj næste år.

- Det er klart, at når der dukker et nyt element op i byens trafik, så er det noget folk skal vænne sig til. Så derfor gør vi en indsats for at sætte fokus på det, siger Claus Rehfeld Moshøj.

- Vi kommer til at rulle en større informationskampagne ud op til åbningen, tilføjer han.

To døde i engelsk by

Information er dog ikke altid nok.

Det ved man blandt andet i den engelske by Nottingham, der har haft to dødsfald efter påkørsler med byens letbane, der åbnede i 2004.

I 2012 blev en 13-årig pige dræbt efter en påkørsel, og så sent som i august i år døde en mand i 50'erne efter at være blevet ramt.

Nottingham har på sin hjemmeside en hel sektion med gode sikkerhedsråd til, hvordan fodgængere, cyklister og bilister undgår at komme på kollisionskurs med letbanen.

Husk at moderne letbanetog ikke larmer meget, så stop, kig og lyt, inden du krydser sporet, lyder et af rådene.

  • Blichfeldt_Rune

    Af:

    Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus i 2004. Samme år ansat på Fyens Stiftstidende. Siden 2005 på Odense-redaktionen. Har siden 2007 især dækket byudvikling. herunder emner som Odense Letbane og ombygningen af Thomas B. Thriges Gade.

Mere om emnet

Se alle

Prisen steg og endte på 3,5 milliarder kroner

Aarhus kan se letbanen forude

Aarhus kan se letbanen forude

Aarhus har leget med designet