Lærer insisterer: Folkedansen tilbage i folkeskolen


Lærer insisterer: Folkedansen tilbage i folkeskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den pensionerede skolelærer Tage Aabech insisterer på at undervise folkeskoleelever i folkedans og drager næsten hver eneste dag ud for at synge de gamle viser og gå forrest med chassétrinene. Missionen er at føre de musikalske traditioner videre.

Det er fredag morgen, og 4. årgang på Risingskolen er netop blevet udsat for Tosse Marens totur. Eleverne forsøger efter bedste evne at få styr på chassétrin og koordinerer venstre og højre hånd i forhold til deres dansepartner. Der er rigeligt at have styr på, hvis man ikke fra timens begyndelse fik rytmen rigtigt ind i fødderne.

Nogle tramper, mens få husker at klappe, da pigerne danser ind i kredsens midte.

Selvjustitsen i kvadrillerne, som består af otte elver, er nådesløs. - Du danser dreng, så vi skal bytte plads, kommanderer én elev med en anden, mens en af lærerne i den anden ende af festsalen forsøger at få eleverne til at tage hinanden i hånden, så de ikke farer vild.

Oppe ved scenen spiller 70-årige Tage Aabech ufortrødent videre. Han er violinfører og ene mand i Festsalen foran de 67 elever og deres tre lærere.

Parolen er, at det er synd at stoppe dansen, hver gang en enkelt elev mister tråden, så musikken fortsætter taktfast, mens eleverne forsøger at hægte sig på, og morgenfrosten løfter sig af jorden både ude og inde.

- At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne. Foto: Nils Svalebøg.
- At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne. Foto: Nils Svalebøg.

Mere end 30 års erfaring

Normalt er Tage Aabech sammen med sin musikalske kollega Steen Ørsted ude på skoler, der gerne vil have et klassisk dansk input i undervisningen i form af folkedans. Steen spiller guitar, og ligesom Tage Aabech har han spillet orkestret Fynboerne i mere end 30 år. De kan hele repertoiret udenad.

Spillemændenes program er målrettet de forskellige klassetrin, og sværhedsgraden er støt stigende over de fire gange, der typisk danses. Ligesom denne fredag gennemgår musikanterne hver gang klassiske chassétrin, nye øvelser og en lang march, inden eleverne slippes ud i kvadriller, hvor alle færdighederne sættes sammen påny. Når de mødes om en uge igen, venter den svære kunst at gå i kæde.

Det er glæden ved folkedans og lysten til at sikre dens eksistens, der får spillemændene til at fortsætte. Flere gange om ugen året rundt er de afsted. Så fasttømret et makkerpar er Tage og Steen, at de - ifølge nogle danseglade elever på Agedrup Skole - udgør duoen "Tagsten". Det navn griner Tage Aabech meget af.

Arbejdet koster ikke skolerne noget, for de frivillige kan aflønnes gennem kommunens pulje til folkeoplysende foreninger, der fremmer sundhed og aktivitet i skolerne - også kaldet Idrætspuljen.

Det er anden gang, Tage Aabceh spiller op til folkedans på Risingskolen, og eleverne kan godt huske nogle af trinene. Nogle af dem. Det er værre, når de skal danse i en kvadrille. Foto: Nils Svalebøg.
Det er anden gang, Tage Aabceh spiller op til folkedans på Risingskolen, og eleverne kan godt huske nogle af trinene. Nogle af dem. Det er værre, når de skal danse i en kvadrille. Foto: Nils Svalebøg.

Forrest i marchen

Som bedstefar til syv og forhenværende skolelærer i Nyborg kender Tage Aabech godt længden på børns tålmodighed. Og efter 45 minutter er det, som om lyden af hans violin forsvinder fra deres ører, og flere af fødderne ikke længere står fast på laminatgulvet men bare følger med. Det er ellers på dette tidspunkt, de skal til at gå gennem porten, som det hedder, når man dukker sig under hinandens løftede arme.

Fra sidelinjen har Eik fulgt sine klassekammeraters dans med sin venstre storetå forsvarligt bundet ind, efter at den dagen før tog fra, da han tabte sin computer.

- Jeg skulle ellers have gået forrest i marchen, for jeg er den mindste af drengene, siger han.

I stedet er det lige nu Tage Aabech, der som en rottefænger fra et særligt eventyr skridter baglæns gennem salen med en hale af elever efter sig.

- I alle de riger og lande, hvorhen jeg i verden fór. Jeg fægted' med åben pande, for hvad jeg for alvor tror, synger han og mærker ny fornyet opmærksomhed fra dagens fanskare.

- At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne, men både de og dem, der i idrætstimen reklamerer for udenlandske fodboldklubber, giver folkedansen en chance. Foto: Nils Svalebøg.
- At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne, men både de og dem, der i idrætstimen reklamerer for udenlandske fodboldklubber, giver folkedansen en chance. Foto: Nils Svalebøg.
Lærerne må give en hånd med for at holde linjerne og rundkredsen og takten. Og hånden, det kan være grænseoverskridende nok i 4. klasse at skulle så tæt på sine kammerater.  Foto: Nils Svalebøg.
Lærerne må give en hånd med for at holde linjerne og rundkredsen og takten. Og hånden, det kan være grænseoverskridende nok i 4. klasse at skulle så tæt på sine kammerater. Foto: Nils Svalebøg.
Tage Aabech både synger, spiller og instruerer i dansen. Ind imellem lader han nogle af eleverne vise trinene for kammeraterne. Foto: Nils Svalebøg.
Tage Aabech både synger, spiller og instruerer i dansen. Ind imellem lader han nogle af eleverne vise trinene for kammeraterne. Foto: Nils Svalebøg.
Tage Aabech både synger, spiller og instruerer i dansen. Ind imellem lader han nogle af eleverne vise trinene for kammeraterne. Foto: Nils Svalebøg.
Tage Aabech både synger, spiller og instruerer i dansen. Ind imellem lader han nogle af eleverne vise trinene for kammeraterne. Foto: Nils Svalebøg.
"I alle de riger og lande", synger Tage Aabech for de 11-årige elever, hvoraf de færreste genkender B.S. Ingemanns tekst. Foto: Nils Svalebøg.
Det er lærer Emilie Kingo, der har kontaktet Tage Aabech for at få dans på idrætsskemaet, og det har hun ikke fortrudt. - Selv om eleverne ikke ser sådan ud nu, kan de godt lide det. Til os siger de for eksempel,
Det er lærer Emilie Kingo, der har kontaktet Tage Aabech for at få dans på idrætsskemaet, og det har hun ikke fortrudt. - Selv om eleverne ikke ser sådan ud nu, kan de godt lide det. Til os siger de for eksempel, "jeg troede, folkedans var kedeligt, men det var sjovt". Foto: Nils Svalebøg.
M for morgen og march. Særligt den, hvor pigerne og drengene støder sammen og skal tage hinanden i hånden pirrer eleverne på 4. årgang. Foto: Nils Svalebøg.
M for morgen og march. Særligt den, hvor pigerne og drengene støder sammen og skal tage hinanden i hånden pirrer eleverne på 4. årgang. Foto: Nils Svalebøg.

        - At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne. Foto: Nils Svalebøg.
- At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne. Foto: Nils Svalebøg.

        - At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne. Foto: Nils Svalebøg.
- At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne. Foto: Nils Svalebøg.

        - At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne. Foto: Nils Svalebøg.
- At danse chassé er bedre end at gå til fodbold, siger Tage Aabech til nogle drenge med lokale klubber på trøjerne. Foto: Nils Svalebøg.

        Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Foto: Nils Svalebøg.
Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Foto: Nils Svalebøg.

        Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Foto: Nils Svalebøg.
Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Foto: Nils Svalebøg.

        Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Foto: Nils Svalebøg.
Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Foto: Nils Svalebøg.

        Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Den her øvelse havde intet med folkedans at gøre, skal vi gøre opmærksom på. Foto: Nils Svalebøg.
Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Den her øvelse havde intet med folkedans at gøre, skal vi gøre opmærksom på. Foto: Nils Svalebøg.

        Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Foto: Nils Svalebøg.
Der er mange ting at koordinere undervejs i dansetimen. Også koncentrationen. Foto: Nils Svalebøg.

        M for morgen og march. Særligt den, hvor pigerne og drengene støder sammen og skal tage hinanden i hånden pirrer eleverne på 4. årgang. Foto: Nils Svalebøg.
M for morgen og march. Særligt den, hvor pigerne og drengene støder sammen og skal tage hinanden i hånden pirrer eleverne på 4. årgang. Foto: Nils Svalebøg.

        M for morgen og march. Særligt den, hvor pigerne og drengene støder sammen og skal tage hinanden i hånden pirrer eleverne på 4. årgang. Foto: Nils Svalebøg.
M for morgen og march. Særligt den, hvor pigerne og drengene støder sammen og skal tage hinanden i hånden pirrer eleverne på 4. årgang. Foto: Nils Svalebøg.

        Tage Aabech tager ofte ud og underviser i folkedans i folkeskolen.  Foto: Nils Svalebøg.
Tage Aabech tager ofte ud og underviser i folkedans i folkeskolen. Foto: Nils Svalebøg.

        M for morgen og march. Særligt den, hvor pigerne og drengene støder sammen og skal tage hinanden i hånden pirrer eleverne på 4. årgang. Foto: Nils Svalebøg.
M for morgen og march. Særligt den, hvor pigerne og drengene støder sammen og skal tage hinanden i hånden pirrer eleverne på 4. årgang. Foto: Nils Svalebøg.

Lærer insisterer: Folkedansen tilbage i folkeskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce