Låner borgeren et øre: Elise og Anne-Lise gør den svære samtale lidt lettere

Elise Pedersen (til venstre), Anne-Lise Genz (til højre) og resten af de frivillige bisiddere hjælper med møder alle steder inden for Odense Kommunes grænser. Foto: Michael Bager

Låner borgeren et øre: Elise og Anne-Lise gør den svære samtale lidt lettere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bisidderne er en gruppe frivillige, der tager med borgere i Odense Kommune til møder. Det hjælper, når en borger er i en presset situation og ikke husker alle oplysninger, de får til et møde med det offentlige.

I et lille lokale på andel sal i Borgernes Hus holder seks mennesker til. Seks mennesker, alle pensionerede, der brænder for at hjælpe dem, som har brug for det.

Bisidderne er en gruppe frivillige, der tager med borgere i Odense Kommune til møder for at være et ekstra øre, der lytter og ikke blander sig i møderne. Det kan være alt fra møder på jobcentret til møder på sygehuset eller statsamtet. Så længe samtalerne holdes i Odense Kommune.

- Vi er med, når borgere skal til vigtige møder, hvor man ofte kan være presset eller oprevet og derfor kan have svært ved at få alt med, der bliver sagt. Vi stiller opklarende spørgsmål for at være sikre på, at vi får det hele med, men vi blander os ikke i samtalerne, fortæller Elise Pedersen, der er formand for Bisidderne.

Bisidderne
Holder til i Borgernes Hus (Frivilligcenter Odense) på Østre Stationsvej 15, lige ved siden af Odense Banegaard Center. Bisidderne har telefon 30 69 78 71 og holder åbent tirsdag og torsdag fra klokken 10 til 14.
Elise Pedersen (til højre), Anne-Lise Genz (til venstre) og resten af de frivillige bisiddere hjælper med møder alle steder inden for Odense Kommunes grænser. Foto: Michael Bager
Elise Pedersen (til højre), Anne-Lise Genz (til venstre) og resten af de frivillige bisiddere hjælper med møder alle steder inden for Odense Kommunes grænser. Foto: Michael Bager

Ikke for at tale borgerens sag

Bisidderne er altså med - ikke for at tale borgerens sag, men for at lytte. Og det har enkelte gange skabt utilfredshed.

- Vi (Bisidderne, red.) havde en borger på et tidspunkt, der søgte om at få førtidspension. Borgeren fik afslag på førtidspensionen og kom derefter og sagde: "Du fik mig ikke over på pension!". Og det gjorde vi ikke, for det er ikke det, vi er her for. Vi er med for at høre, hvad der bliver sagt. Vi taler ikke borgernes sag, og vi rådgiver heller ikke, siger Anne-Lise Genz, der også er frivillig i Bisidderne.

Hun er tidligere pædagog i Haderslev Kommune, hvor Bisidderne også holder til. Da hun flyttede til Odense, fandt hun ud af, at der ikke eksisteret den samme hjælp for borgere som i Haderslev, og derfor startede hun sammen med en af de andre frivillige Bisidderne i Odense i 2012.

Sørgelig tendens

Mange af de borgere, Bisidderne hjælper, er sårbare og har ikke noget netværk, så derfor er Bisidderne en stor støtte i situationer, hvor man gerne vil have en med - som til en forundersøgelse på hospitalet. Men de holder også det offentlige system ærligt, mener de selv.

- Nogle gange kan møderne gå lidt hurtigt fra det offentliges side, og sagsbehandlerne bliver ofte presset. Det går ind i mellem ud over borgerne. Men vi oplever, at der bliver taget bedre hånd om borgerne, når vi er med, fordi vi sidder som vidner. Mange har nævnt, at de får en meget forskellig behandling alt efter om vi er med eller ej, og det synes jeg er en sørgelig tendens, siger Anne-Lise Genz.

Låner borgeren et øre: Elise og Anne-Lise gør den svære samtale lidt lettere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce