Kunstsamling får sol og varme: Værkerne er ikke i fare, mener direktør for Brandts

Maleriet "Danserinde" af Harald Giersing, der til næste år fylder 100 år, hænger blandt andet i den nuværende samlingsophængning på 4. sal. Foto: Nils Svalebøg

Kunstsamling får sol og varme: Værkerne er ikke i fare, mener direktør for Brandts

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brandts har valgt at hænge en stor samling af værker op i de øverste lokaler på 4. sal. Direktør Mads Damsbo forsikrer, at de historiske værker hænger lige så forsvarligt, som de har gjort i mere end 100 år på kunstmuseet i Jernbanegade, hvor der også var ovenlys og intet klimaanlæg.

Det er godt nok tre etagers forskel, men det kan godt virke som at gå fra vinter til sommer, når man bevæger sig fra 1. salens mørke og tempererede udstilling om kunstnerbrødrene L.A. Ring og H.A. Brendekilde til den midlertidige udstilling af Brandts egen samling på 4. Der masser af lys - og til sommer masser af varme. To ting som kunstværker i længden ikke har godt af.

Ophængningen er midlertidig, fordi Brandts er ved at samle sig på én adresse, og derfor venter på at 3. etage - hvor Mediemuseet ind til årsskiftet holdt til - er sat i stand.

- Vi har hele tiden vidst, at omrokeringen ville tage halvandet år, og undervejs har vi måttet vise dele af samlingen under midlertidige forhold. Men det er vigtigt for mig at understrege, at værkerne hænger lige så forsvarligt, som de har gjort i mere end 100 år på kunstmuseet i Jernbanegade, hvor der også er ovenlys og intet klimaanlæg, siger direktør for Brandts, Mads Damsbo.

Vi gør faktisk ret meget for at hæve standarden for den del af vores museumsforpligtelse. I forbindelse med at vi rykkede ud af Brandts 13 i Jernbanegade, forlod vi de fugtige kælderlokaler til fordel for nogle højteknologiske lokaler i Vejle.
Mads Damsbo, museumsdirektør på Brandts
Udstilling af samlingen
Om sin kunstsamling skriver Brandts: Samlingen rummer et stort antal forskellige værker. I udstillingen oplever du et lille udvalg i kronologisk rækkefølge - fra museets første værker til nogle af de sidste.

Rummene er inddelt efter årstal og kunstepoker, men overgangene er flydende. I en tidsepoke vil du derfor ikke kun finde kunst, der er typisk for tiden. Udvalget varierer og giver et lille indblik i, hvad der rørte sig på kunstscenen fra 1700-tallet og frem til i dag.

Ophængningen her er en midlertidig udstilling - til 28. juli 2019 - indtil museets samling i efteråret får en fast plads på 3. sal.

Nyophængningen af samlingen kan ses fra 26. september 2019.
Det er bare et udsnit af samlingen, der er kommet op at hænge på 4. etage, og der er både gamle og nye værker iblandt. Foto: Nils Svalebøg
Det er bare et udsnit af samlingen, der er kommet op at hænge på 4. etage, og der er både gamle og nye værker iblandt. Foto: Nils Svalebøg

"Absolut forsvarligt"

Det er blandt andet skoleelevers bookinger i museet, der har fået Mads Damsbo til at vælge 4. etage til frem for opmagasineringskasser.

- Jeg ville ikke have brugt lokalet, hvis det ikke havde været for en kort periode. Men ud over at have bevaringsforpligtelser har vi også pligt til at vise værkerne, og især de klassiske værker, som man ikke kan se andre steder på Fyn, er der mange, som rigtig gerne vil se, siger han.

- Dybest set har vi som museumsmyndighed truffet et valg, om hvad der vejede tungest, og når udstillingen udelukkende hænger så kort tid, mener jeg, det er absolut forsvarligt. Husk på, hvor varmt det kunne blive i Jernbanegade, siger han.

Når samlingen til september rykker en etage ned, skal samtidskunsten ind på 4. etage.

- Vi gør faktisk ret meget for at hæve standarden for den del af vores museumsforpligtelse. I forbindelse med at vi rykkede ud af Brandts 13 i Jernbanegade, forlod vi de fugtige kælderlokaler til fordel for nogle højteknologiske lokaler i Vejle, siger Mads Damsbo.

Malerierne er de mest udsatte, når det kommer til sollys, lyder det fra konservator Mette Westergaard fra den fælles museale Kunstkonservering på Kronborg Slot. I værste fald lider Lundstrøm-maleriet - i baggrunden - og andre af udstillingens værker varig overlast. Skulpturerne rammes ikke på samme måde. Foto: Nils Svalebøg
Malerierne er de mest udsatte, når det kommer til sollys, lyder det fra konservator Mette Westergaard fra den fælles museale Kunstkonservering på Kronborg Slot. I værste fald lider Lundstrøm-maleriet - i baggrunden - og andre af udstillingens værker varig overlast. Skulpturerne rammes ikke på samme måde. Foto: Nils Svalebøg

UV-filtre på vinduerne

Ifølge Mette Westergaard, der er konservator ved Kunstkonserveringen på Kronborg, er det grafiske værker og malerier, der ikke har godt af at hænge i et lokale, der er for lyst og for varmt. Det skyldes, forklarer hun, at en række forskellige fysiske og kemiske processer bliver sat i gang, hvis malerierne bliver udsat for mindst en af de to dele.

- Fælles for disse processer er, at de laver uoprettelige skader, som ikke kan udbedres, siger hun.

Konserveringseksperten påpeger, at omfanget af skaderne afhænger af, om der er UV-filtre på vinduerne eller om der bliver et trukket et lysnedsættende gardin for.

- Der må maksimalt være 150 lux (lysmålerenhed, red.), hvis ikke malerierne skal tage skade, siger hun.

Den midlertidige udstilling kan ses frem til den 28. juli.

Kunstsamling får sol og varme: Værkerne er ikke i fare, mener direktør for Brandts

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce