Kunstner maler "live" på Brandts 13

Jacob Rantzau er i de kommende uger rykket ind på Brandts 13 mellem P.S. Krøyers maleri af italienske markarbejdere og H.A. Brendekildes værk "Udslidt", som ses her. Foto: Nils Svalebøg

Kunstner maler "live" på Brandts 13

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunstmaler Jacob Rantzau er i de kommende dage rykket ind på Brandts 13 for at studere guldaldermaleres teknikker. Det giver publikum mulighed for at studere, hvordan en kunstner arbejder.

Når man ikke må låne de værdifulde guldaldermalerier fra museerne med hjem på sit eget atelier, må man prøve med det næstbedste: At spørge om lov til at stå og male mellem værkerne.

Det er kunstneren Jacob Rantzaus filosofi, og derfor kan man for tiden møde ham på Brandts 13 i fuld gang med at svinge penslerne mellem værker som P.S. Krøyers "Italienske markarbejdere. Abruzzerne" og H.A. Brendekildes "Udslidt".

- Hidtil har jeg kun set fotografier af "Udslidt", så det er dejligt at se maleriet med egne øjne, men også P.S. Krøyers fede, solbeskinnede italienske jord fascinerer mig. Det er utroligt, så enkelt malet det er med få strøg. Det ser man, når man kommer helt tæt på det, for når man står langt fra, ser det virkelig detaljeret ud, funderer Jacob Rantzau, der ganske rigtigt har ønsket at få lov at male på museet i Jernbanegade, fordi han til sit næste værk - "Reality Refugees" (Virkelighedsflygtninge, red.) - studerer jord-maleteknikker.

Det var imidlertid ikke uden betænkeligheder, ledelsen fra Brandts sagde ja til at lukke en arbejdende kunstner ind i gemakkerne, afslører museumsinspektør Ellen Egemose. Heller ikke selv om han har lagt et tæppe under lærredet og tager hjemmesko på, så der ikke kommer maling på de gamle gulvplanker:

- Jeg har været nervøs for, om Jacob risikerede at sprøjte maling på malerierne. Eller tænk, hvis staffeliet væltede. Men Jacob har forsikret os om, at det ikke sker, siger hun.

Jeg har været nervøs for, om Jacob risikerede at sprøjte maling på malerierne. Eller tænk, hvis staffeliet væltede. Men Jacob har forsikret os om, at det ikke sker.
[i]Ellen Egemose, museumsinspektør på Brandts[/i]
Mød en maler
Du kan møde maleren Jacob Rantzau på Brandts 13 i denne og den kommende uge i museets åbningstid. Jacob Rantzau er på plads 12. april, 13. april, 18. april, 18. april, 19. april, 20. april, 21. april og 22. april.Til dagligt bor Jacob Rantzau i landsbyen Kattrup ved Horsens.

Han er autodidakt maler men repræsenteret af flere gallerier samt på auktioner.

Han har tidligere siddet og malet i Michael Anchers atelier på Skagens Museum.
Museumsinspektør Ellen Egemose - i baggrunden - havde sine betænkelige ved at slippe kunstner Jacob Rantzau løs på museet. Med maling i hånden. Foto: Nils Svalebøg
Museumsinspektør Ellen Egemose - i baggrunden - havde sine betænkelige ved at slippe kunstner Jacob Rantzau løs på museet. Med maling i hånden. Foto: Nils Svalebøg

Gør indtryk på publikum

Billedskolernes elever sidder ind imellem og tegner skitser af malerierne på Brandts 13, men ikke tidligere er det sket, at en maler har fået lov at stille staffeliet op midt i udstillingen.

- Men vi vil jo gerne åbne museet op, så det kan blive brugt, og at det betyder noget for publikum, at der står en rigtig kunstner og maler med alle sine remedier omkring sig, har en betydning for gæsterne. Det, kan man tydeligt høre, har gjort indtryk på eleverne fra Næsby Skole, som var her, da Jacob kom. De har været dybt interesserede i at høre, hvad han laver, siger Ellen Egemose.

At det praktisk talt er Brandts' guldhorn, kunstneren er interesseret i, gør ikke samarbejdet mindre interessant. Og nervepirrende.

- Jo, det er da nogle af de værker, vi er mest ømme over, men vi har nu mange fine værker i samlingen. Vigtigst er, at det her er en anden og ny måde at snakke kunst på, end der normalt er mulighed for, siger Ellen Egemose.

Jacob Rantzau har sine grunde til at studere guldaldermalernes teknikker fremfor nulevende samtidskunstnere:

- Hvis samtidskunstnere jagter dem, der går lige foran, bliver det for kedeligt. Vi er nødt til at søge tilbage til udgangspunktet for at søge ny inspiration, siger han.

Jorden bliver nærstuderet af Jacob Rantzau, som her kigger på den fede, lerede italienske jord, som er malet af P.S. Krøyer i 1880. Værket hedder
Jorden bliver nærstuderet af Jacob Rantzau, som her kigger på den fede, lerede italienske jord, som er malet af P.S. Krøyer i 1880. Værket hedder "Italienske markarbejdere. Abruzzerne". Foto: Nils Svalebøg

Processen giver selvtillid

Det er ikke første gang, Jacob Rantzau sætter sig til at male på et museum. Han har haft staffeliet med på Glyptoteket, og i 2012 studerede han teknikker af dyre- og landskabsmaleren N.P. Mols på Skagens Museum og fik lov til at rykke ind i Michael Anchers atelier, hvor han i tre uger rykkede ind med sin sofa og sit stereoanlæg.

- Rent teknisk flyttede jeg mig helt vildt på den tid - meget mere, end hvis jeg havde været derhjemme, siger han.

- Det er noget helt andet at male efter originalen end efter et foto. Man bliver helt høj af at være så tæt på værkerne, men også af den dialog, der opstår med publikum. Nogle gange kunne jeg slet ikke huske, hvordan jeg havde malet et billede, fordi jeg havde været så fordybet i en samtale på samme tid, siger han.

At se kunstnere male "live" på museer finder ifølge Jacob Rantzau sted i udlandet - blandt andet på Louvre i Paris - og han er glad for at få muligheden på Brandts 13.

- Processen giver mig selvtillid og rygrad, men det er også en overvindelse for mig at skulle male foran andre, for jeg føler mig lidt nøgen, når andre kan kigge med i processen. Normalt viser jeg kun det færdige resultat, siger han.

H.A. Brendekildes kraftfulde og socialrealistiske
H.A. Brendekildes kraftfulde og socialrealistiske "Udslidt" betragtes af museumsinspektør Ellen Egemose som et af Brandts' vigtigste værker. Foto: Nils Svalebøg
Når Jacob Rantzau studerer jord er det fordi, det er det, han skal male på sit næste store maleri,
Når Jacob Rantzau studerer jord er det fordi, det er det, han skal male på sit næste store maleri, "Reality Refugees", der her ses på skitse. Det originale billede måler 2,8 x 4,5 meter. Foto: Nils Svalebøg
Elever fra Næsby Skole, som var på billedskole på Brandts 13, studsede over at møde en rigtig arbejdende kunstner inde mellem de klassiske værker. Foto: Nils Svalebøg
Elever fra Næsby Skole, som var på billedskole på Brandts 13, studsede over at møde en rigtig arbejdende kunstner inde mellem de klassiske værker. Foto: Nils Svalebøg

Kunstner maler "live" på Brandts 13

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce