Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Krudtugler lærer mens de leger

Odense.3 klasse på Tarup skole.
Foto: John Fredy

Krudtugler lærer mens de leger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Tarup Skole må de yngste smide skoene, tegne på gulvet og læse i et telt - bare de lærer noget

ODENSE: Lektor Blomme ville sikkert få et bolsje galt i halsen, hvis han havde fået lov til at kigge med i indskolingen på Tarup Skole anno 2008.

Børn der tegner på gulvet med kridt, børn der spiller bordfodbold i dansktimen, børn der ligger i et telt og læser - og børn der har smidt skoene rundt omkring i klasselokalet.

Når 3.a har dansk, er det nemlig hverken orden eller disciplin, der står øverst på dagsordenen.

Fodboldspil og navneord

Længe før TV 2 lavede programmer som "Plan B" og "Skolen," har Tarup Skole arbejdet med forskellige læringsstile i 0. til 3. klasse.

Det vil sige, at lærerne de seneste fire år har været på kursus i at bruge kreative metoder som leg og bevægelse i undervisningen i stedet for traditionel tavleundervisning.

For eksempel kan en fodbold fyldt med bogstaver bruges til at lære navneord.

En fiskestang med magneter kan fiske quiz-spørgsmål op af en dam.

Og bordfodbold kan spilles, så den, der scorer, skal bøje et udsagnsord i nutid og datid.

Josefine Larsen, Mathilde Kjær Jakobsen og Sofie Bang Bossen har nydt godt af et telt i et lokale ved siden af klasseværelset, hvor de kan finde ro og ligge og læse sammen i stedet for at sidde bænket i klasseværelset.

- Vi synes, det er en god måde at arbejde på. Og det er rigtig hyggeligt, fortæller Sofie Bang Bossen.

- Vi kan ikke bare sidde stille hele tiden, vi har brug for at røre os. Og vi lærer noget. Men det er bare, som om vi leger, supplerer Josefine Larsen.

- Vi havde nogle idéer om, at det kunne være skægt at se, om vi kunne få noget mere liv på skolen. Jeg mener, at vores skole er et mønstereksempel på, at den gamle røv-til-sæde-undervisning ved et bord i et klasselokale er overstået, fortæller Michael Sørensen, der er leder af indskolingen på Tarup Skole.

- Det er også fordi, vi ved, at der er nogen, der er lidt mere krudt i end andre, siger Merethe Mohr.

Færre konflikter

Skolen har endnu ingen målinger på, om de nye læringsmetoder har haft en effekt på det faglige niveau i klasserne. Men en tydelig effekt er der at se:

- Vi kan se, at vi har meget færre konflikter i klasserne, end vi havde førhen, siger Michael Sørensen.

Men selv om dagligdagen i 3.a ligger langt fra lektor Blomme i Hans Scherfigs roman "Det Forsømte Forår," er der stadig disciplin at finde anno 2008.

- I får 10 kys i panden, hvis I ikke kommer med ind nu, lød det fra Merethe Mohr, da timen sluttede.

Og på bare 20 sekunder lykkedes det klassens 22 elever at rydde op, sætte sig på pladserne og snøre skoene, før det ringede ud til frokostpause.

Krudtugler lærer mens de leger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.