Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kritik hagler ned over FynBus


Kritik hagler ned over FynBus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Busserne bliver dyrere, stoppestederne færre og informationen er under al kritik. Borgerne er vrede.

ODENSE: Buspassagerne i Odense skal betale mere for deres periodekort. Mange ældre er forargede over, at deres nærmeste busstoppested bliver fjernet. Og chaufførerne er bange for, at de må glemme alt om toiletbesøg i arbejdstiden.

Alle ændringerne skyldes, at busserne på Fyn fra om 10 dage skal køre efter en ny busplan fra det fælles selskab, FynBus.

Og både borgere, chauffører og politikere i Odense er utilfredse med de nye forhold.

Forventlig kritik

Direktøren for FynBus, Lars Oksbjerre, er ikke bekymret over den massive kritik.

- Det er forventeligt. Der kommer altid diskussioner, når man laver forandringer, siger han.

- Jeg er fuldkommen sikker på, at langt hovedparten vil blive glade for det nye system, når det først er kørt rigtigt ind.

Direktøren lægger vægt på, at rigtig mange busbrugere får glæde af flere og hurtigere afgange, og at en fynbo kan nøjes med at købe en enkelt billet, selvom han skal med både rutebil og bybusser.

- Vi regner faktisk med, at det nye system giver flere passagerer i busserne.
Busser i Odense
Alle fynske busser blev i januar slået sammen i FynBus

Den nye køreplan træder i kraft den 24. august 2008

Stoppesteder flere steder i byen vil blive droppet

Til gengæld kommer der flere afgange fra centrum i Odense

Priserne på periodekort stiger både for børn, voksne og pensionister

Enkeltbilletter til børn stiger med 2 kroner til 10 kroner. Voksne skal stadig betale 16 kroner, hvis de skal køre to zoner er prisen 20 kroner

Kilde: www.Fynbus.dk

Rådmand: Dårligere

By- og kulturrådmand i Odense, Anker Boye (A), mener, at det er en forvanskning af virkeligheden.

- Det er blevet dyrere og dårligere med det nye selskab i forhold til det, vi selv kørte, siger rådmanden.

Odense Kommune blev i forbindelse med kommunalreformen pålagt at lægge de kommunale bybusser ind under FynBus.

- Odenses borgere er blevet ramt af, at vi er kommet med i det her selskab. Jeg er også bekymret for, om FynBus nu har fået styr på sin butik, og jeg får det dårligt i maven, når jeg tænker på, at der sikkert bliver yderligere problemer, siger Anker Boye.

Steen Møller er bestyrelsesformand for FynBus og konservativt byrådsmedlem i Odense. Han beklager, at odenseanerne føler sig dårligt behandlet.

Se tiden an

- Det er altid ærgerligt, hvis borgere føler, at de får dårligere service. Og der vil ske ændringer for børn, for ældre og for alle andre busbrugere. Man gør det ikke altid med det store smil, men det er nødvendigt for at systemet bliver ens på hele Fyn, siger han.

Gal mands værk

Enhedslistens medlem af by- og kulturudvalget, Per Berga, mener, at den nye busplan er noget værre rod og et udtryk for modstridende politik i Odense.

- På den ene side vil man have en bilfri bymidte. På den anden side udhuler man den kollektive trafik, så flere og flere tager bilen. Det er også galmandsværk, at busdriften i byen nu skal styres af det store regionale FynBus og ikke af kommunen, siger han.

På landsplan kræver SF nu ekstra penge til busserne på næste års finanslov. Partiet har foreslået, at busselskaberne skal have 300 millioner kroner i 2009.

Kritik hagler ned over FynBus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.