Kontorchef: - Det er en balancegang

Jeanette Eggers er plaget af byggelarm. Hun kritiserer kommunen for ikke at gribe ind overfor bygherrer, der støjer uden for de tilladte tidspunkter. Foto: Nils Svalebøg

Kontorchef: - Det er en balancegang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Christopher Mammen Rau er kontorchef i miljø og klima hos Odense Kommune, der bl.a. fører tilsyn med støj fra byggepladser. Han mener, dialog nogle gange kan være bedre end politianmeldelse.

I støjsagen fra Østerbro, vi omtaler i dag, er der givet både påtaler og mundtlige irettesættelser, men der er ikke sket politianmeldelse. Hvorfor giver I så lang snor?

- Vi indgiver en politianmeldelse, hvis vi mener, der er grundlag for det. Men det er det strengeste kort, vi har på hånden, og grundlaget skal være der, inden vi gør det.

Hvis man har givet en indskærpelse, og man kan konstatere, at reglerne stadig ikke bliver overholdt, så kunne man godt få den tanke, at det må være grundlag for at gå skridtet videre og politianmelde?

- Det kan man selvfølgelig sige. Men det er en vurderingssag hver gang. Når vi laver politianmeldelse, skal vi også foretage en proportionalitetsvurdering - altså se på, om det at anmelde står mål med den overskridelse, der har været.

Nu har vi hørt fra både Kongensgade og Østerbro, at borgere, der føler sig generet af støj uden for de tilladte tidsrum, er forundrede over, I ikke er mere konsekvente. Giver den kritik, der er blevet rejst, dig anledning til at overveje, om I skal stramme kursen?

- Jeg vil ikke umiddelbart sige, det giver anledning til, vi skal skærpe vores praksis. Vi bruger rigtig mange ressourcer og rigtig meget tid på at få en dialog med både klageren og bygherren. Det er vores udgangspunkt. Vi trækker myndighedskortet, når vi vurderer, der er baggrund for det, og når vi vurderer, det er nødvendigt. Men vi skal ikke bare per automatik fare frem med det skrappeste middel, vi har.

Hvorfor er det ikke grundlag nok til en politianmeldelse, hvis man flere gange bryder reglerne?

- Igen vil jeg pege på det med proportionalitet (sammenhæng mellem gerning og reaktion, red.). Politianmeldelse er det sidste kort, vi har, og vi skal først have dokumentation for, at der er sket en overskridelse. Desuden skal der være tale om overskridelser i et omfang, der er tilstrækkeligt til, at politiet kan udstede en bøde.

Gør det ikke reglerne om støj ligegyldige, hvis det ikke har nogen konsekvens at bryde dem?

- Jo, det kan du sige, men mit fokus er på, at vi tager de her klager seriøst, og det gør vi. De bliver ikke syltet. På den anden side synes jeg også, at det har en værdi at have en dialog og søge nogle løsninger med dem, der er derude (entreprenørerne og bygherren, red.), fremfor kun at køre frem som streng myndighed. Jeg tror, man kommer længere med dialog fremfor altid at trække myndighedskortet. Selvfølgelig skal vi agere strenge og bruge vores myndighed, når det er påkrævet, men vi skal også søge løsninger.

Problemet for borgerne er, at de ikke føler, de kan bruge en sludder for sladder til ret meget. De vil bare gerne have, at reglerne bliver overholdt, og at de kan få hjælp hos kommunen, hvis det ikke sker.

- Ja, men at reglerne overholdes er i sidste ende et ansvar, der ligger ved den, der udfører arbejdet. Vi er myndighed, ja, og vi kan påpege overskridelser, og vi kan også politianmelde. Men i sidste ende ligger ansvaret ved de enkelte bygherrer. Jeg synes ikke, vi er langmodige. Vi tager sagerne alvorligt, vi håndterer dem, og vi trækker også myndighedskortet, når der er brug for det. Men det er en balancegang

Du virker som fortaler for en dialogbaseret tilgang. Kunne man, hvis man ville, vælge en anden taktik med en strammere linje?

- Spørgsmålet er, om man skal køre en nultolerance-politik, hvor man langer indskærpelser og politianmeldelser ud, så snart man kan. Det, synes jeg, ikke er hensigtsmæssigt. Du må huske på, at nogle af de her byggerier er store og komplekse med fem eller ti forskellige entreprenører inde over. Skal én ups'er fra én entreprenør så være tilstrækkeligt til, at vi foretager politianmeldelse? De skal overholde reglerne, det er klart, og det er det, vi arbejder for. Men vi skal også have en respekt for, at det er store komplicerede byggesager, vi ofte taler om. Det er det felt, vi opererer i.

Det er præcis det, som kritikerne fra både Langelandsgade og Kongensgade siger: At de føler, I som myndighed tager mere hensyn til virksomheden end til borgerne. Hvad siger du til det?

- Det må så stå for deres regning. Det, jeg kan sige, er, at vi tager deres henvendelser seriøst, vi reagerer på dem, og vi gør det, som, vi mener, er det korrekte at gøre.

Kontorchef: - Det er en balancegang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce