Først var den gal med computerne - det gik bl.a. ud over Jobcenter-servicen og senere var den gal med strømmen - efter nedbrud i den indre by
ODENSE: En ulykke kommer sjældent alene.

Det gjorde den heller ikke i Odense Kommune i går.

Tidligt på dagen brød it-systemet sammen, og hen ad eftermiddagen var det grue-ligt galt med elektriciteten på grund af et kabelbrud tæt ved Thomas B. Thriges Gade i centrum.

- Det viste sig at være to vidt forskellige uheld, der intet havde med hinanden at gøre, fortalte kommunens it-servicechef, Jørgen Brolykke Rasmussen, i aftes.

Opdateret i weekenden

- Det komplicerede kommunale software blev ellers opdateret i weekenden - så det skulle være endnu bedre - men da kommunens afdelinger i går morges skulle kobles på computerne gik det galt.

Derfor blev en meget varm formiddag endnu varmere for de kommunalt ansatte, da det viste sig, at det var umuligt at logge sig på. Imens stod hundreder af borgere bogstaveligt talt og ventede på at blive stillet om.

Opdateringen skal skæbnens ironi, gøre det kommunale it-system sikkert og effektivt, men det skabte fra morgenstunden store problemer for computer- og telefonsystemet. Det var formiddagen igennem umuligt for personalet ved kommunens omstillingsbord i Skulkenborg, at sende borgerne videre i systemet.

Det var femte systemfejl de seneste 14 dage, har leverandøren erkendt.

Til møde i Stockholm

- Vi arbejder med det svenske datterselskab Astra på at forbedre alt vort software, og fredag var jeg i Stockholm for at gøre dem opmærksom på alvoren og fremme en stabil løsning, sagde Tim Dahl Stålhøj fra TDC's datterselskab Netdesign, i aftes.

Da det var umuligt at komme ind i it-systemet, gik det især ud over mange af de borgere, der ringede for at blive stillet om til de forskellige afdelinger.

Mandag morgen er det især til Jobcenteret, der er run på - således også i går. De berørte borgere måtte være tålmodige og vente til systemet kom på plads hen på formiddagen, bemærkede servicechefen.

På gammeldags facon

Nødtelefonsystemet blev sat i værk, på den gammeldags facon, og det kom især de ældre borgere til gode, dem der enten skulle have hjælp eller ville have fat i hjemmeplejen. Nødtelefonen til brandvæsenet blev hurtigt iværksat.

Sent i aftes fortalte Ann-Dorrit Lagoni, der er funktionschef i Borgerservicecentret, at teknikere fra TDC og kommunen, arbejdede på at få it'en i gang.

Hvor mange borgere uheldene gik ud over i går, var der i aftes ikke sat tal på, men formentligt har flere hundrede enten ringet forgæves til optaget-tonen - eller også "siddet fast i systemet" og ventet forgæves på at blive omstillet.

Også en kabelfejl i TDC-systemet midt på eftermiddagen kom til at gå ud over "Borgerservicecentret".

Ingen borgerservice

På grund af en kabelfejl i centrum var der total strømafbrydelse flere steder - bl.a. på politigården, hvor computerne pludselig viste sort skærm. Men strømmen vendte relativt hurtigt tilbage.

Den var gal i Borgerservicecentret, der hører til under social- og arbejdsmarkedsforvaltningen.

Funktionschefen Ann-Dorrit Lagoni fortalte, at ved 16-tiden brændte hele det elektriske system sammen.

De automatiske døre døde, informationsskærmene slukkede og dankort-systemet var ude af drift. Strømmen kom ganske vist tilbage en halv times tid senere, men da var det helt umuligt for os, at komme ind i systemerne - også det nye ip-telefonsystem var ude af drift.

Og så lukkede vi og sendte medarbejderne hjem. Vi kørte nødberedskab resten af dagen med telefoner på gammeldags manér, og så svarede vi så mange borgere, vi kunne nå.
  • Fyens Stiftstidende