Odense Kommune vil se på, om krydset, hvor en 18-årig kvinde torsdag mistede livet, skal laves om. Det sker, selv om kommunen vurderer, at krydset er konstrueret korrekt.

Den tragiske højresvingsulykke på Svendborgvej, der torsdag kostede en 18-årig kvinde livet, får nu Odense Kommune til at undersøge krydset Svendborgvej og Drejebænken igen.

For selv om både kommunen og Fyns Politi vurderer, at krydset er konstrueret korrekt, har ulykken tydeligt vist, at der er mange cyklister, der føler sig utrygge i krydset.

- Vi kan se på reaktionerne, at der er utryghed i krydset. Det skal vi selvfølgelig gøre trygt. Vi fortsætter derfor vores kontakt til politiet, og så ser vi på, om der er noget, der skal laves om for at skabe tryghed, siger Rasmus Bach Mandø fra Odense Kommunes afdeling for trafiksikkerhed.

- Vi skal se på, om vi skal holde bilerne tilbage et par sekunder mere, fortæller han.

Fire sekunder betyder ikke noget

Fredag formiddag kunne Fyens.dk med en video vise, at cyklisterne tilsyneladende kun har fire sekunder til at komme over krydset mellem Svendborgvej og Drejebænken, før bilerne får grønt lys.

Rasmus Bach Mandø fortæller dog, at cyklisternes har mellem fire og 12 sekunder til at komme over krydset. En radar bestemmer nemlig grønt lystiden, alt efter hvor mange cyklister, der holder i kø.

Alligevel betyder den korte tid ikke noget for trafiksikkerheden, vurderer han.

- Grunden til, at det kun er fire sekunder, er for at afvikle biltrafikken. Om det er fire sekunder eller otte sekunder betyder ikke noget. Det, der betyder noget, er, om der er et konfliktpunkt. Og det er der ikke. Det er farligt at sige, at noget er sikkert, når der lige er sket en ulykke. Men det er altså både vores og politiets vurdering, siger han og fortæller, at der skal ske menneskelige fejl, for at en ulykke opstår i krydset.

Kan man ikke mindske risikoen for menneskelige fejl ved at forlænge tiden, mellem at der er grønt for bilister og grønt for cyklister?

- Man kunne lukke krydset ned i fem sekunder, hvor alle har rødt. Så ville der slet ikke noget at være i tvivl om. Men krydset er lavet sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det er en drønærgerlig hændelse. Men hvis de har sat i gang på samme tid, så betyder de fire sekunder - og alt det andet - ingen ting. For krydset er designet til, at det netop ikke skal kunne ske, siger Rasmus Bach Mandø.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Kæreste, forældre, elever og lærere mindedes Josephine med musik

Kæreste, forældre, elever og lærere mindedes Josephine med musik

3
Virksomhedsleder kører forbi ulykkessted hver dag: - Vi vidste, at det ville gå galt på et tidspunkt

Virksomhedsleder kører forbi ulykkessted hver dag: - Vi vidste, at det ville gå galt på et tidspunkt

14
Se video: Så længe er der grønt lys for cyklister i ulykkeskryds

Se video: Så længe er der grønt lys for cyklister i ulykkeskryds