Kommunen erkender svigt: Der gik for lang tid

Det var lige her Arne Kristensen gik og slog græs, da et kraftigt epileptisk anfald ramte ham. Foto: Nils Mogensen Svalebøg.

Kommunen erkender svigt: Der gik for lang tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der var tale om en fejl fra Odense Kommunes side, da Arne Kristensen måtte vente i to timer og 41 minutter på at få hjælp.

Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune erkender nu, at det var en fejl, da Arne Kristensen fra Odense den 24. juli måtte vente to timer og 41 minutter på at få hjælp, efter at han ellers havde aktiveret sit nødkald til kommunen. Arne Kristensen havde fået et epileptisk anfald som følge af en hjernesvulst.

- Det er korrekt, at responstiden er 30 minutter, fra vi modtager et nødkald, til vi har kontakt med borgeren. Det er ikke sket i den pågældende sag, hvor der uden tvivl er gået for lang tid. Det beklager vi meget, og det er en situation, vi ser på med stor alvor. Vi er ved at undersøge hændelsen internt, så vi kan mindske risikoen for, at det sker igen.

Det oplyser chefkonsulent i Ældre- og Handicapforvaltningen, Steen Marcussen, i et skriftligt svar til Fyens Stiftstidende.

Arne Kristensen havde som følge af sin sygdom fået udleveret et nødkaldeanlæg af kommunen. Anlægget håndteres af alarmcentralen hos Beredskab Fyns vagtcentral på Åsumvej, og trykker borgeren på alarmen, kommer han i radiokontakt med en medarbejder her, der kan sende alarmen videre til 112 eller til hjemmeplejen.

Ifølge forvaltningen er det ikke en ordning, man generelt oplever klager over.

Hos Beredskab Fyn har man kigget dataene igennem for hændelsen den 24. juli, hvor Arne Kristensen fik sit anfald. De viser, at årsagen til den lange responstid lå hos den kommunale hjemmepleje.

Beredskab Fyn oplyser, at de den 24. juli klokken 14.59.57 modtog et nødopkald fra Arne Kristensen. En medarbejder på vagtcentralen ringede derefter til hjemmeplejen klokken 15.00.33 - altså 36 sekunder efter, Arne Kristensen havde trykket på sit nødkald.

Vagtcentralen modtog et nødkald mere fra Arne Kristensen klokken 15.29.59. Men da besluttede centralen ikke at kontakte hjemmeplejen igen, da nødkaldet kom inden for den halve time, som hjemmeplejen har til at nå frem til borgeren.

Det er ifølge Ældre- og Handicapforvaltningen normal procedure, at der må gå op til en halv time, fordi hjemmeplejeren kan være fanget i trafikken eller være på besøg hos en anden borger, når nødkaldet kommer.

Et nødkald, som vagtcentralen ved opkaldet har skønnet ikke er livstruende, og som kan klares med et hjemmeplejebesøg.

I 2016 havde 1200 borgere i Odense Kommune et nødkaldeanlæg.

Kommunen erkender svigt: Der gik for lang tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce