Kommunal rapport: Festivalgæster lægger millioner i Odense

Det er især Tinderbox - som på billedet - og HCA Festivals, der trækker både folk og penge til Odense, viser ny, kommunal rapport om effekten af byrådets millioninvesteringer i events. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg

Kommunal rapport: Festivalgæster lægger millioner i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Sidste års kommunale investering i events nåede 18,7 millioner kroner, og det resulterede ifølge kommunens egne regnestykker i en ekstraomsætning i byen på knap 69 millioner.
  • Det er mindre end året før, ligesom også antallet af gæster er faldet.

Der er lagt 18,7 millioner af Odense Kommunes kroner i de i alt 12 festivaler og kulturarrangementer som Tinderbox, HCA Festivals, Karrusel og NBA-basket.

Det har givet 343.000 dagsgæster i Odense, hvor publikummerne tilsammen har brugt 68,8 millioner kroner i byens restauranter, i caféerne, i butikkerne samt på hotellerne.

Sådan lyder konklusionen i Odense Kommunes egen årsrapport, der vurderer effekten af de kommunale investeringer i events i 2017.

Sammenlignet med året før er flere af tallene faldet: I 2016 trak arrangementerne 427.000 gæster og gav en ekstra omsætning på 83 millioner. For en kommunal støtte på 20,6 millioner kroner.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Her kommer pengene fra
Siden 2014 har byrådet hvert år afsat 100 millioner kroner til at skabe vækst, arbejdspladser og dermed flere skatteindtægter til en bedre velfærd.Det sker via vækstinitiativet Odense&Co.

20 af de 100 millioner er tiltænkt eventområdet, og det er den sum, der er investeret i de i alt 12 festivaler og kulturelle arrangementer, som en kommunal årsrapport nu vurderer effekten af.

Det fald har ifølge Anders Drejer Lønbæk, kontorchef i Borgmesterforvaltningens Effekt og Analyse, flere forklaringer:

- Der er for eksempel investeret knap to millioner kroner mindre, og så har der været en udskiftning af events og de effekter, man har ønsket, siger han.

I stedet for Odense Horse Show og Odense Horse Festival, der genererede knap 70.000 dagsgæster, er Gaffa-prisen, Music Days og Odincon - den nye esports-festival - nu med på listen over Odense-events, men når tilsammen ikke længere op end 23.000 dagsgæster.

- Men selv om der er et fald i turismeøkonomien (den ekstra omsætning i byen, red.), så er der stadig en væsentlig, positiv effekt i forhold det beløb, man investerer, mener Anders Drejer Lønbæk.

Spekulative beregninger

Det er igen især Tinderbox og HCA Festivals, der giver såvel omsætning som høje besøgstal i byen. Begge med flere end 100.000 dagsgæster og på den gode side af 20 millioner kroner ekstra i kassen hos Odenses forretningsdrivende.

Regnestykkerne er lavet med udgangspunkt i ansigt til ansigt-interview med i alt 5800 gæster ved de 12 forskellige events, hvor de besøgende blandt andet spørges til deres daglige forbrug under arrangementet.

Og så hjælper syv kameraer i byens centrum med at måle aktivitet og menneskemængder for eksempel ved HCA Festivals, hvor langt fra alle aktiviteter kræver billet og dermed rummer præcis optælling.

I forbindelse med årsrapporten for 2016 kaldte en forsker ved Copenhagen Business School imidlertid den slags effektberegninger for ret spekulative og uden stor værdi, fordi "man tager en masse estimater både i forhold til antal gæster og deres forbrug og ganger dem op med hinanden".

- Anders Drejer Lønbæk, hvorfor overhovedet fortsat bruge krudt på udregninger, hvor I ganger estimater med estimater?

- Vi bruger den bedst mulige metode, vi kender til, og vi er selvfølgelig hele tiden kritiske i forhold til, om der er noget, vi kan gøre bedre. At vi interviewer 5800 mennesker gør, at usikkerheden bliver væsentlig mindre.

- Vi kan selvfølgelig ikke sige præcist, om der er brugt 67, 68 eller 69 millioner kroner i Odense. Men vi kan sige, det er i den størrelsesorden. Den her model bruger man også andre steder, og den giver et billede af, om det er de rigtige investeringer, der er gang i.

Ingen jobtal

Og så er det konservative beregninger, understreger kontorchefen.

- Det er det af to årsager: Vi medregner kun den andel af omsætningen, der tilfalder byens virksomheder. Ikke de penge, som eventmagere fra andre steder tager med ud af byen. Og i forhold til den turismeøkonomiske effekt fra Odenses egne borgere, så modregner vi de penge, borgerne i forvejen ville have brugt i byen.

- I årsrapporten regner I ikke på, hvor mange jobs der er skabt. Det er ellers også et af målene med de kommunale investeringer - hvorfor er den del ikke med?

- Der er nogle, der omsætter de her effekter til private arbejdspladser, men vi synes, metoden er for usikker, forklarer Anders Drejer Lønbæk.

- Når vi har en ekstra omsætning på 69 millioner kroner, så vil det give nye arbejdspladser. Vi vil bare ikke stå på mål for at sætte præcise tal på.

Kommunal rapport: Festivalgæster lægger millioner i Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce