Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Klimasikring kuldsejlet efter beboerprotester: Regnbede æder hver anden parkeringsplads

Ud på den sene eftermiddag fyldes der godt godt op i siderne af Baumgartensvej. Gennemfører kommunen en klimaplan i sin nuværende form, vil beboerne få langt sværere ved at finde en plads. Foto: Sebastian Stave Sjöberg

Klimasikring kuldsejlet efter beboerprotester: Regnbede æder hver anden parkeringsplads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Halvdelen af alle parkeringspladser i seks gader i Skibhuskvarteret forsvinder, hvis kommunen gennemfører en planlagt klimasikring af området. To gader har allerede fået turen, og Baumgartensvej skulle have været den næste. Men politikerne har trådt på bremsen efter protester fra beboere.

Et større projekt, hvor seks gader i Skibhuskvarteret skulle sikres mod fremtidige regnbyger, er indtil videre kuldsejlet, efter beboerne har protesteret.

Ideen er ellers smart nok. Store regnbede med stauder og træer samt såkaldte grønne linjer i siden af vejene opsamler og nedsiver regnvandet. Så løber det uden om den i forvejen belastede kloakledning, og dermed undgår husejere at få spildevand i kældrene.

Første fase begyndte sidste år, hvor Hørdumsgade og Piosgade fik anlagt løsningerne, men da Baumgartensvej i år stod for tur, sagde politikerne stop. Antallet af beboere, som bekymrede sig over regnbede, var løbet op. For mens bedene kan give glade kælderejere, æder de samtidig op til 45 procent af alle parkeringspladserne i siden af vejen, hvor mange biler normalt holder.

Kort om klimasikring i Skibhuskvarteret
Behovet for at lede vand væk i Skibhusvkarteret skyldes, at kloakken i området er for lille til at klare både spildevand og store regnskyl. At grave ud og udvide kloakken er for dyrt, mellem en halv og én milliard kroner, anslår kommunen.

Derfor valgte Vandcenter Syd og Odense Kommune i 2014 at indgå et samarbejde om nedsivningsbede og vandgennemtrængelig belægning i siden af vejbanen. Herfra siver vandet ned i rør og på sigt ud i Odense Havn. Samtidig opfordres beboere til at afkoble deres regnvand fra kloakken og føre det enten til vejen eller en nedsivningsløsning på egen grund.

Klimaplanen, som går under navnet Klimaklar Skibhus, giver samtidig markant færre parkeringspladser. Cirka 40 procent af p-mulighederne er forsvundet fra Hørdums- og Piosgade, hvor første spadestik blev taget i 2017. Projektet vil æde 45 procent af alle parkeringspladser i området, hvis det bliver fortsat i resten af det planlagte område: Baumgartensvej, Thorkildsgade, Bøgebjergvej og Helsingborggade.

Hele projektet er finansieret af Vandcenter Syd.

Splid og kævl

"Som jeg hører det i gaden, vil skitsen for renoveringen i dens nuværende form skabe splid og kævl beboerne imellem, specielt med bund i de manglende p-pladser, som skitsen lægger op til," skrev én beboer på Baumgartensvej til kommunen efter et infomøde i januar, om hvordan anden fase af projektet skulle rulles ud på beboerens vej.

"Vi har ingen garage. Vi har er nært familiemedlem med handicapskilt til bilen og et nært familiemedlem, der sidder i rullestol. Summa summarum synes vi nok, at vi bliver chikaneret pænt meget i denne planlægning," skrev en anden fra vejen.

Den 24. april valgte By- og Kulturudvalget på baggrund af kritikken at udsætte hele projektet på ubestemt tid.

Har bedt om ny plan

- Nu har vi bedt forvaltningen om at se på, om man kan erstatte nogle af bedene med en belægning, som lader vandet løbe ned, men som man kan parkere på, siger Anders W. Berthelsen (S), der har været medlem af By- og Kulturudvalget i en stor del af projektets levetid.

Han giver beboerne ret i deres kritik.

- Der var lagt op til et ret stort indhug i parkeringsantallet. Det er ærgerligt, for mange var meget positive over for projektet. Så er det dumt, at man på et enkelt punkt skal gøre dem kede af det.

I er løbende blevet orienteret om projektet af forvaltningen siden 2014. Burde I ikke have skredet ind, da I hørte, at der ville blive afviklet så mange parkeringspladser?

- Vi har fulgt anbefalingerne fra forvaltningen og vandselskabet (Vandcenter Syd, som finansierer hele projektet, red.), og så bruger vi muligheden for at bremse op, nu hvor vi bliver gjort opmærksomme på problemet.

Men kunne I ikke have sagt jer selv, at der kunne komme protester, når 45 procent af parkeringsarealet bliver sløjfet?

- Nu er der er ingen, der har bedre lokalkendskab end dem, der bor i gaderne, så det er godt, de henvender sig til os. Det er det, vi nu lytter til. Jeg er sikker på, at forvaltningen har lavet planen omkring projektet efter bedste evne. Og vi må prøve at se, om det kan gøres bedre.

Ny plan klar til sommer

Fra forvaltningen har sagen ellers hele vejen igennem været klar. Herfra indstillede man, at politikerne 24. april godkendte projektet trods protester. Og som svar på deres kritik modtog beboerne et brev i marts 2018 med ordlyden: "Desværre er parkering på offentlig vej ikke noget, man som beboer kan gøre krav på - det er en mulighed, hvis der er plads."

Anders W. Berthelsen, har forvaltningen gjort deres arbejde godt nok i den her sag?

- De har gjort, hvad de synes, var det rigtige. Og har måske ikke troet, at det ikke var et større problem med parkeringen, men det har så vist sig at det var det, siger Anders W. Berthelsen.

Udover manglende p-muligheder har flere også udtrykt bekymring over, at træerne i regnbedene ville tage lysindfaldet til huse og forhave.

I øjeblikket er Odense Kommune og Vandcenter Syd ved at lave et nyt udkast. Vandselskabet kan endnu ikke oplyse, konkret hvad det indeholder, men herfra er forventningen, at udkastet til politikerne ligger klar hen over sommeren.

Klimasikring kuldsejlet efter beboerprotester: Regnbede æder hver anden parkeringsplads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.