• Odense Kommune ligger i 2017 under landsgennemsnittet, når man ser på, hvor ofte Ankestyrelsen procentvis vælger at omgøre afgørelser i socialsager.
  • Men bag tallet ligger en voldsom vækst i antallet af klager.

Odense Kommune har umiddelbart forbedret sig, når borgere klager over afgørelser i socialsager, og det gælder om at få ret i Ankestyrelsen.

Hvor kommunen i 2016 fik omgjort 41 ud af 100 afgørelser, er det tal faldet til 31 ud af 100 afgørelser i 2017, viser Socialministeriets oversigt over udviklingen. Dermed falder Odense ned under landsgennemsnittet, som er på 37 ud af 100 sager.

Ankestyrelsen

Socialministeriet har kigget på, hvor mange sager kommunerne får omgjort ved Ankestyrelsen på socialområdet (Serviceloven):

2016: 41 procent af 209 sager omgjort; Ændringer i 23 sager (11 pct.), hjemvisning i 62 sager (30 pct.).

2017: 31 procent af 309 sager omgjort; Ændringer i 19 sager (6 pct.), hjemvisning i 78 sager (25 pct.).

Statistikken omhandler flere forvaltninger. I Beskæftigelses- og Socialforvaltningen (BSF) ser situationen sådan ud:

2016: 44 procent af 39 sager omgjort; Ændringer i 5 sager (13 pct.), hjemvisning i 12 sager (31 pct.).

2017: 13 procent af 122 sager omgjort; Ændringer i 4 sager (3 pct.), hjemvisning i 12 sager (10 pct.).

Totalt set havde BSF 543 ankesager i alt i 2017 mod 416 året før.

31 blev afvist; 3 bortfaldet; 50 blev hjemvist; 36 blev ændret og 423 blev stadfæstet. Klagerne fordeler sig på følgende lovområder: Aktivloven, Beskæftigelsesindsatsloven, Retssikkerhedsloven, Kontantydelsesloven, Integrationsloven, Pensionsloven, Serviceloven, Sygedagpengeloven og Boligstøtteloven.

Kilde: Socialministeriet og Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, Odense Kommune

Men bag tallet gemmer sig en historie om mange flere klager i 2017. Ankestyrelsen har nemlig afsagt næsten 50 procent flere afgørelser i Odense-sager i 2017 sammenlignet med 2016. Så ser man alene på, hvor mange sager, der er blevet omgjort, er der faktisk tale om en stigning - fra 85 til 97 sager.

Klagerne kommer fra flere forskellige forvaltninger og drejer sig om Serviceloven.

Principafgørelse gav klager

Den store stigning i antallet af klager skyldes især én principafgørelse fra Ankestyrelsen angående paragraf 100 - dækning af nødvendige merudgifter - der betød, at personer med glutenallergi, laktoseintolerans eller fødevareallergi ikke længere var berettiget til at få dækket ekstraudgifter til deres særlige diæter.

Ankestyrelsen slog fast, at den hidtidige tolkning - at de tre typer allergi/intolerans blev opfattet som en "medfødt lidelse" - var forkert. Og derfor faldt tilskuddet væk.

Den afgørelse fik omkring 80 personer, der administrativt hører under Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, til at klage til Ankestyrelse, og alle tabte.

- Trækker man de mange klager her fra årets samlede antal klager på socialområdet, ligner situationen i vores forvaltningen meget situationen fra året før, forklarer afdelingsleder Kaspar Lauridsen fra forvaltningen.

Hvordan den så ud, kan du se i faktaboksen.

Flest sager

Når en afgørelse omgøres, kan den enten blive hjemvist, ændret eller ophævet. I Odenses tilfælde bliver lagt de fleste sager hjemvist.

Det sker, hvis der for eksempel mangler væsentlige oplysninger i en sag, og Ankestyrelsen ikke selv kan hente dem. Det betyder, at forvaltningen skal genoptage sagen og afgøre den på ny - uden at det dog på nogen måde garanterer, at man kommer frem til en anderledes afgørelse. Hjemvisning af sager skete 62 gange i 2016 og 78 gange i 2017.

Ændres eller ophæves en afgørelse, har Ankestyrelsen været uenig i afgørelsen. Det er sket henholdsvis 23 gange (2016) og 19 gange (2017).

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist på Odense Redaktionen. Skriver om lidt af hvert, blandt andet socialt udsatte, psykisk sårbare og interessante menneskeskæbner. Kan specielt godt lide fortællende journalistik. Har skrevet to bøger, om Klaus Riskær (2005) og Remee (2010).

Mere om emnet

Se alle
3
Ny dom straffer kommune for forkert sagsbehandling

Ny dom straffer kommune for forkert sagsbehandling

3
Juridisk førstehjælp til folk, der sidder fast i systemet

Juridisk førstehjælp til folk, der sidder fast i systemet