Keolis favorit til at sidde bag styrepinden i Odense Letbane

Det bliver efter alt at dømme Keolis-ansatte, der skal sidde bag styrepulten i Odenses letbanetog. Illustration: Odense Letbane.

Keolis favorit til at sidde bag styrepinden i Odense Letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odense Letbane peger på Keolis, der i forvejen leverer bybusdrift i byen, til at stå for driften af letbanen. - De er mest fordelagtige på både pris og kvalitet, siger letbanedirektør Mogens Hagelskær.

En af de sidste store brikker i puslespillet om Odenses kommende letbane er ved at falde på plads.

For efter næsten et års forhandlinger med fire bydere, offentliggør Odense Letbane torsdag, at det bliver Keolis Danmark, som er letbanekontorets foretrukne bud på en fremtidig driftsoperatør til at stå for drift og vedligehold.

Selskabet med hovedkontor i Frankrig er i forvejen til stede i Odense som leverandør af bybuskørsel, og samlet set har Keolis givet det bedste bud, forklarer adm. direktør for Odense Letbane Mogens Hagelskær.

- De (Keolis, red.) er mest fordelagtige målt både på pris og kvalitet, siger han.

Fire bydere på letbanedriften
Fire selskaber havde budt ind på opgaven med at stå for drift og vedligehold af Odense Letbane.

De var ud over Keolis Danmark:

Metro Service A/S

Odense Lightrail Service A/S (Umove and Transdev Sverige AB)

Stockholms Spårvägar AB

Adm. direktør i Odense Letbane Mogens Hagelskær siger, han ikke må oplyse, hvem der lå næstbedst i udbuddet.

Men der har været forhandlet i cirka et år, og byderne lå tæt, især i slutfasen, oplyser han dog.
Det bliver efter alt at dømme Keolis-ansatte, der skal sidde bag styrepulten i Odenses letbanetog. Det samme er tilfældet i Aarhus, hvor billedet her stammer fra. Arkivfoto: Axel Schütt
Det bliver efter alt at dømme Keolis-ansatte, der skal sidde bag styrepulten i Odenses letbanetog. Det samme er tilfældet i Aarhus, hvor billedet her stammer fra. Arkivfoto: Axel Schütt

Samme operatør som Aarhus

En kontrakt med Keolis kan dog først endeligt indgås, når byrådet har godkendt Odense Letbanes anbefaling. Forventningen er, at byrådsgodkendelsen foreligger i løbet af kort tid, så kontrakten kan underskrives før jul.

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) bakker op om Odense Letbanes anbefaling af Keolis.

- Jeg håber, at både Økonomiudvalget og Byrådet også vil følge indstillingen, siger han.

Siger byrådet ja til Keolis, bliver det samme operatør som hos letbanen i Aarhus, der skal sidde bag styrepinden og vedligeholde letbanen i Odense.

Med til den historie hører, som det vil være mange bekendt, at Keolis i samarbejdet med Aarhus Letbane havde store genvordigheder med at opnå de nødvendige sikkerhedsgodkendelser hos Trafikstyrelsen. Det betød, at den planlagte åbning af Aarhus Letbane måtte aflyses i sidste øjeblik, og Keolis og Aarhus Letbane var efterfølgende ikke helt enige om, hvem der havde ansvaret for hvad i det kaotiske forløb.

Sporene fra Aarhus skræmmer dog ikke letbanedirektør Mogens Hagelskær, der i stedet glæder sig over at få en operatør med konkrete erfaringer fra Danmark.

- Jeg skal ikke sige, hvem der har skyld for hvad i Aarhus. Det vil jeg ikke kommentere. Men for det første vil jeg sige, at det aldrig er nemt at være nummer et, som de har været i Aarhus.

- For det andet har jeg det også sådan, at Keolis lige for nylig har været igennem en meget hård indlæringskurve i Aarhus, og det er jeg da glad for, at vi i Odense kan nyde gavn af.

Hagelskær: Driftsbudgettet holder

Den rigtig gode nyhed er ifølge Mogens Hagelskær, at tilbuddet fra Keolis betyder, at budgettet for driften af letbanen holder.

Skatteyderne i Odense vil set over en 21-årig periode skulle betale 43 millioner kroner årligt i nettobidrag til driften. I det tal er det forudsat, at de nuværende passagerberegninger - det vil sige 34.000 passagerer i gennemsnit på en hverdag - holder stik, oplyser han.

- Det årlige nettobidrag fra Odense Kommune på 43 millioner kroner er to millioner kroner billigere end forudsat i budgettet, der er fastsat i Økonomiudvalget. Det skal dog understreges, at vi kun har kigget på nettobidraget fra kommunen, mens vi ikke har opdateret prognosen for passagertal.

Hvorfor?

- Det skyldes, at et meget vigtigt parameter i at kunne gøre det, er spørgsmålet om, hvordan den fremtidige busdrift i Odense bliver indrettet, og det er Odense Kommunes By- og Kulturforvaltning i færd med at kigge på i øjeblikket. Før den vigtige præmis kendes i løbet af næste år, giver det ikke mening at lave en ny endelig beregning af de forventede passagertal, siger Mogens Hagelskær.

Letbanen bliver forventeligt dyrere i drift, hvis man kigger isoleret på de fem første år, den kører, viser beregningerne. Her lyder budgettet på en årlig udgift for kommunekassen på 60 millioner kroner, og ifølge Mogens Hagelskær holder det også stik med Keolis' tilbud.

- De første fem år lander nettobidraget faktisk cirka en halv million kroner under de 60 mio. kroner, der er budgetteret med, siger letbanedirektøren.

Han tilføjer, at både den intense konkurrencesituation med fire bydere helt til det sidste plus den lave rente på de lån, letbanen optager, har haft positiv betydning for den pris for drift og vedligehold, Odense Letbane har kunnet opnå.

Renten på størstedelen af lånene er fast. I øjeblikket angår det 70 procent af lånesummen, og indenfor et par måneder opjusteres andelen af fastforrentede lån til 90 procent. Renteudgiften ligger dermed nogenlunde stabilt, selv hvis den generelle lånerente måtte ændre sig i de kommende år.

Borgmester: Milepæl nået

Borgmester Peter Rahbæk Juel konstaterer, at med en operatør, som kan levere indenfor budget, er endnu en milepæl nået i letbaneprojektet.

- Det er den sidste af de store kontrakter, og det glæder mig, at også den holder sig inden for den økonomi, der er afsat, siger Peter Rahbæk Juel.

Er projektet efterhånden der, hvor det er svært at se, hvad der kan gå galt?

- Letbanen har løst opgaven med alle de store udbud ved at ramme inden for den økonomi, der har været til rådighed. Det fortjener letbanen ros for. Det er godt gået.

Odenses letbane åbner efter planen i december 2020, og de første skinner bliver lagt i jorden i løbet af de næste par uger.

Keolis favorit til at sidde bag styrepinden i Odense Letbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce