Kan vi hjælpe med noget?


Kan vi hjælpe med noget?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

CITY-GUIDE: På opsøgende turistarbejde i Odenses gader og stræder
CENTRUM: En mand står og ser på det store bykort på hjørnet af Kongensgade og Vestergade.

Manden, der viser sig at være en fransk turist, sætter brillerne i panden og klør sig i nakken.

Han har et problem - og dét ser Tina og Lise nærmest pr. refleks, da de skridter gaden af.

- Kan vi hjælpe, spørger de. Manden ser lettet ud, da han forklarer, han er franskmand og skal finde Brandts Klædefabrik, hvor han vil se nogle udstillinger.

Tina og Lise viser vej.

Og så til højre

- Derned ad gaden til du kommer til en port - og så til højre.

- Lige et øjeblik, kommer det fra Lise, der begynder at rode i sin rygsæk og fluks finder hun noget materiale om Kunsthallen i Brandts Klædefabrik.

- Værsgo, det er dit - og ha' nu en god tur, siger de, smiler, giver hånd og vor franske ven ser ud til at være glad og tilfreds.

Turisterne overlades ikke til sig selv, mens de går rundt i Odense. I hvert fald ikke så længe Odense Turist Bureaus city-guider er på gaden. Og det er de dagligt, i al slags vejr. For at servicere byens gæster.

Opsøgende arbejde

- Det er et spændende og opsøgende arbejde, hvor vi møder mange glade mennesker og vi får masser af frisk luft, fortæller Tina Classen og Lise Hjelme.

- Alle er glade for servicen, vi giver, fordi det overrasker de fleste, den er informativ, og den er gratis. Vi får en god almen grunduddannelse i turisme, som kan være guld værd for os på længere sigt.

Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Turistbureauet, EU, Odense Kommune og Arbejdsformidlingen.

Sammen med city guide-kollegerne Charlotte Jeppesen og Maibrit Nielsen er Tina og Lise ansat på turistbureauet for et halvt år, som led i Liveable City, et EU-støttet projekt, der fokuserer på flere mellemstore byers midtby.

Kontor i rygsækken

Når de går rundt i bybilledet, har de rygsækken fyldt med bykort, brochurer og materiale om seværdigheder.

Når de to guider er i marken, arbejder de andre to bag skranken på bureauet, og sådan skiftes de til opgaven.

- Vi bliver spurgt om mange ting, fortæller de, da samtalen afbrydes af en norsk familie med tre børn, der diskuterer over nogle bykort.

- Kan vi hjælpe jer, bryder Tina og Lise ind.

- Har Odense et akvarium, spørger familien på norsk.

Det ligger i Kerteminde

- Har vi det, siger den ene til den anden.

- Næh, det ligger da i Kerteminde ..." Og så får den norske familie en fyl- dig orientering om, hvilke muligheder Odense ellers byder på.

- Men akvariet trækker, fortæller familien, og så får de ruten til Amandas by forklaret og dertil en brochure om Fjord&Bælt.

- Hvad spørger de ellers efter, turisterne?

- Det hele. De spørger efter skulpturer, hoteller, spillesteder, bed & breakfast, zoo, spisesteder, noget for børn og så H.C. Andersens Hus.

Siger city-guiderne - og forsvinder i vrimlen af turister.

Kan vi hjælpe med noget?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce