Kan du læse en madopskrift?


Kan du læse en madopskrift?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ABC: Rådmand inviterer lærere til samarbejde om at gøre skoleelever bedre til at læse

ODENSE: Kan du læse en madopskrift? Et brev fra en god ven? Et vejskilt?

Trods ni års skolegang har mange unge svært ved at læse, når de går ud af skolen.

Ifølge den seneste undersøgelse forlader 17 procent af de danske skoleelever folkeskolen uden at kunne læse de mest almindelige ting i dagligdagen.

- Jeg synes ikke, det er rimeligt, hvis man kan gå 10 år i skole uden at lære at læse og skrive ordentligt, og det er der desværre en bekymrende stor procentdel af børn, der gør, siger Børn- og Ungerådmand Søren Thorsager (S), Odense Kommune.

Læseby nummer et

Han har nu aftalt et møde med Odense Lærerforening og forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

- Jeg synes, vi skal sætte os ned sammen og se, om vi kan finde nogle løsninger, der kan gøre Odense til Danmarks læseby nummer et, siger Søren Thorsager.

Undersøgelsen, der kaldes PISA-undersøgelsen, er lavet af OECD. Den aktuelle undersøgelse omfatter godt 275.000 elever, og blandt 30 lande rakte de danske elevers læsefærdigheder til en 16. plads.

- For mig at se er det uinteressant, hvordan vi klarer os i forhold til andre lande. Vi laver skole i Danmark for danske børn, men noget tyder på, at vi skal gøre noget for at forbedre læsefærdighederne, siger Søren Thorsager.
PISa- Undersøgelsen
207 skoler og 4218 elever har deltaget i den danske del af Pisa-undersøgelsen.

Den aktuelle undersøgelse omfatter godt 275.000 elever fra 41 lande.

PISA står for Programme for International Student Assessment, og bag undersøgelsen står den internationale økonomiske samarbejdsorganisation OECD.

Pas på hysteri

Formanden for Odense Lærerforening, Anne-Mette Kæseler Jensen er positiv over for rådmandens udspil.

- Man skal passe på ikke at falde på halen over det hysteri, PISA-undersøgelsen har vakt. Men vi har også tidligere peget på, at der mangler fokus på læseindlæringen i Odense, og vi går gerne ind i et samarbejde. Det virker fornuftigt, siger Anne-Mette Kæseler Jensen.

Hun peger blandt andet på, at antallet af undervisningstimer er lavt, og kravene til, hvad lærerne skal nå, er store.

- Vi så også gerne, at lærerne fik bedre mulighed for at komme på efteruddannelse for eksempel i områder omkring børn og læsning. Efteruddannelse er desværre lavt prioriteret i Odense, siger Anne-Mette Kæseler Jensen.

Test på vej

Regeringens svar på PISA-undersøgelsen har blandt andet været at indføre flere test i folkeskolen.

Og test vil også blive brugt i Odenses folkeskoler.

- Jeg er enig i, at test er afgørende for, at lærerne kan kende elevernes niveau, men det skal ikke bruges til at sammenligne skoler og lave ranglister. Det skal alene være et værktøj for lærerne, siger Søren Thorsager.

Lærerformand Anne-Mette Kæseler Jensen siger:

- Test skal bruges, hvis lærerne har brug for det, men vi deltager ikke i et generelt PISA-hysteri.

Kan du læse en madopskrift?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce