Jam Days fortsætter trods katastrofeår

Der blev solgt cirka halvt så mange billetter til årets Jam Days som i 2017. Arrangørerne tror, der mangler et trækplaster som Jakob Dinesen eller Walter Trout som tidligere år. Foto: Vibeke Volder

Jam Days fortsætter trods katastrofeår

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selv med et program, arrangørerne kalder det bedste i festivalens historie, blev der kun solgt halvt så mange billetter til årets Jam Days-festival i forhold til sidste år. Det har givet en skuffet festivalbestyrelse noget at tænke over.

Jam Days-bestyrelsen har i denne uge vurderet årets festival. En festival, hvor der kun blev solgt halvt så mange billetter som sidste år.

- Til trods for et skuffende billetsalg er der god gejst i bestyrelsen og blandt de mange frivillige. Vi vil festivalen, så vi besluttede at kæmpe videre. Jam Days vender tilbage i 2019, siger bestyrelsesformand Peter Sejersen.

Han understreger flere gange, at det var billetsalget, som haltede. Ikke den kunstneriske kvalitet.

- Det er på mange parametre det bedste program, Jam Days har præsenteret indtil videre. Der har været mange koncerter med ekstrem høj kunstnerisk kvalitet. Vi har bare ikke haft en koncert som den med Jakob Dinesen i 2017, som trak 2000 gæster til, siger Peter Sejersen.

Det siger sig selv, at færre gæster smitter af på barsalget.

- Økonomisk har det ikke været et godt år. Af den grund har bestyrelsen snakket om, hvordan vi kan tjene flere penge. Vi har i den sammenhæng tænkt, at det er lidt forkert, at vi bruger mange penge på at arrangere en række koncerter omkring Brandts, hvor Café Biografen, Kulturmaskinen og Studenterhus Odense ender med at tjene godt på øl- og vinsalg, siger Peter Sejersen.

- Til trods for et skuffende billetsalg er der god gejst i bestyrelsen og blandt de mange frivillige. Vi vil festivalen, så vi besluttede at kæmpe videre. Jam Days vender tilbage i 2019.
Peter Sejersen, bestyrelsesformand.

Hovednavn skuffede

Bestyrelsesformanden mener, at musikprogrammet havde det højeste kunstneriske niveau, festivalen har præsenteret endnu. Men han erkender også, at flere af hovednavnene ikke er så alment kendte som eksempelvis Jakob Dinesen, Walter Trout og Bo Kaspers Orkester, som tidligere har trukket mange gæster til.

- Det ubetingede hovednavn, Jake Bugg, solgte omkring 600 billetter, hvor vi havde håbet på 1500. Jeg er selv med i bookinggruppen og var sikker på, at Jake Bugg var dette års Dinesen. Det var han så ikke. I København havde han solgt Store Vega ud, men der må vi så konstatere, at publikumssegmentet i Odense er anderledes skruet sammen, siger Peter Sejersen.

Han fortæller, at der er enorm rift om de navne, som kan trække 2000 publikummere.

- Danmark svømmer over med festivaler, som leder efter de samme trækplastre. Derfor koster de bands ofte mere, end vi kan betale. Netop derfor har vi haft fokus på at finde bands af højeste kvalitet, men som måske ikke er så almen kendte. Det kan godt være, vi skal ændre strategi og sørge for, at der er et eller to bands næste år, som kan trække et stort publikum til, som så siver videre ud til alle nichekoncerterne, siger Peter Sejersen.

Jam Days' filosofi i år har til en vis grad handlet om, at publikum skulle gå på opdagelse i musik, de ikke kender.

- Man ved præcis, hvad man får, hvis man går til en Jakob Dinesen-koncert. Det gør man ikke, hvis man tager til Bokanté eller et finsk jazzband. Selv om vi måske skal tænke i et mere kendt hovednavn, går vi stadig efter et publikum, som vil overraskes, siger Peter Sejersen.

Udvikling frem for afvikling

Organisatorisk mener bestyrelsesformanden, at Jam Days gik som smurt.

- Alt blev afviklet til perfektion, så den del af festivalen kan man ikke sætte en finger på. Vejret var som bekendt perfekt og stemningen i top til de koncerter, jeg oplevede. Derfor synes jeg, at der var mere, der fungerede, end der ikke fungerede, siger Peter Sejersen.

Han erkender dog, at festivalen skal blive bedre til at reklamere for sig selv.

- Vi skal være markant bedre til at markedsføre Jam Days. Både i og uden for Odense. Det er helt klart en konklusion, vi tager med videre i arbejdet frem mod næste års festival, siger Peter Sejersen.

Bestyrelsen har sat sig for at lave en ny forretningsplan. Selv om intet er besluttet, løfter Peter Sejersen sløret for flere potentielle forandringer.

- Jeg kunne godt forestille mig, at vi skærer ned på antallet af scener. Det er heller ikke utænkeligt, at hovedscenen flytter fra Amfiscenen til et andet sted. Derudover skal vi have langt mere fokus på den kommercielle del af festivalen. Vi er nødt til at tjene flere penge i stedet for at lade dem ryge i andres kasser. Helt kort kan man konkludere, at vi skal udvikle festivalen. Ikke afvikle den, siger Peter Sejersen.

Jam Days fortsætter trods katastrofeår

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce