Lucy Woodward spiller sammen med Tip Toe Big Band under dette års Jam Days. Du får muligheden for at komme tæt på en sangerinde, der næsten bogstavelig talt er født til at synge, som har oplevet branchens op og nedture, som har sunget med Rod Ste

Hun er født til et liv i musik. Faderen var komponist, moderen var operasanger, og for lille Lucy Woodward var det lige så naturligt at spille et instrument, som det var at sige "tak for mad". Musikken var en inkorporeret del af opdragelsen, så overraskelsen må have været beskeden, da hun i begyndelsen 20'erne bragede igennem på MTV med top-40 hittet "Dumb Girls".

Jam Days

Jam Days er en musikfestival med fokus på folk-, blues- og jazz-musik. Festivalen forløber over en uge med koncerter fordelt på Odenses forskellige spillesteder, og udendørsscener. Programmet består af en bred vifte af både danske og internationale bands og artister.2. - 6. august 2017.

Festivalen foregår flere steder i byen. Se www.jamdays.dk for mere info.

Partoutbillet til hele festivalen: 550 kroner.

Dagsbillet: 250 kroner.

I stald hos mega-selskabet Atlantic Records, sammenlignet med Avril Lavigne og Sheryl Crow og lovprist som et fremtiden store håb, var det egentlig bare at følge vejen mod den guldrandede karriere, indtil... den ikke var der mere. Lige så hurtigt hun kom ind, røg hun ud, da pladeselskabet droppede hende, da hendes stil pludselig ikke var det, der trendede.

- Sådan er branchen. Der har været opture og nedture. Det er svært, når du som ung sanger hele tiden får at vide, at du er fed, du synger super godt, dine sange er fantastiske, og det næste øjeblik dropper alle dig. Sådan er musikindustrien. Den giver dig de største glæder, og den knuser dit hjerte.

Lucy Woodward siger det med kærlighed i stemmen og griner. Hvis hun har følt sig misbrug og forladt, så har hun tilgivet. Det første alvorlige forhold med musikindustrien var kort og intenst, men hun kom ud på den anden side som en musiker med et mål.

- Jeg tog alle de penge, jeg havde lavet, og så gik jeg i studiet med min daværende kæreste for at finde ind til det, jeg gerne ville. Jeg ville lave en plade, der var mig, fortæller Lucy Woodward.

Streaming ødelægger musik

Det gjorde hun med pladen "Lucy Woodward Is... Hot and Bothered", som hun selv udgav, og selv om albummet ikke var en lige så stor kommerciel succes som forgængeren, så kickstartede den karrieren. Woodward blev signet på Verve, og kort tid efter lå pladen "Hooked" klar. Den åbnede døre, men troede hun, at den ville sikre hendes karriere økonomisk, så skuffede industrien hende igen.

På det tidspunkt havde Spotify eksisteret i fire år, og selv om streaming-tjenesten ikke var i nærheden af at være så stor, som den der i dag (Spotify havde 500.000 betalende abonnenter dengang mod 50 millioner i år), så var streaming allerede godt i gang med at udhule forretningsmodellen for musikere - deriblandt Lucy Woodward.

- Streaming ødelægger musik. Punktum. Musikere tjener intet på pladesalget, al indtægt kommer fra at spille. Men jo færre penge du tjener på din musik, jo færre penge har du til at turnere for. Du skal også betale musikere, du skal arrangere logistik, du skal betale hoteller og så videre, siger hun og fortsætter:

- Jeg lever af at spille musik og synge, men det gør jeg, fordi jeg arbejder hårdt og laver ting, der ikke kun er mit eget. Jeg skriver for andre og jeg synger for andre. Man skal ikke have ondt af mig, for jeg elsker det, men du skal heller ikke tage fejt af branchen. Den er hård. It sucks!

Når hun ikke selv vil prale, må jeg gøre det for hende. Når hun synger for andre, taler vi turné som korsanger for Rod Stewart og indspilninger med Celine Dion, Carole King og Joe Cocker. Og når hun skriver for andre, så er det til soundtracks som "The Blind Side", "Ice Princess" og "Accepted", ligesom hun var med til at skrive Stacie Orricos hit "There's Gotta Be More to Life".

Men først og fremmest er hun Lucy Woodward. Og selv om hun er nødt til at bijobbe ved siden af karrieren som sig selv, så kommer det ikke til at gå ud over den musik, hun laver i eget navn.

- Betingelserne for at lave musik må aldrig influere på kvaliteten. Så må du tænke anderledes, og så må ting tage dig. Selvfølgelig ville det være fantastisk at have muligheden for at låse sig inde og arbejde med en sang eller et album i flere måneder, men sådan er virkeligheden ikke nu. Så er du nødt til at tage dig den tid, det tager. Det må aldrig gå ud over kvaliteten.

  • 17342852_10155990747807846_5935142026828163102_n

    Af:

    Fortæller historier i ord og billeder. Twitter: @knakkergaard Instagram: klausknakkergaard / photobyknakkergaard