Jagten på frivillige er gået ind

Theis Øhlenschlæger på 12 år og Mogens Rasmussen på 70 år er venner. De mødte hinanden gennem Børns Voksenvenner for seks år siden. Arkivfoto: Nils Svalebøg

Jagten på frivillige er gået ind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tre foreninger i Odense er gået sammen om den storstilede kampagne "100 frivillige på 100 dage". Jagten sættes ind på sociale medier, på reklametavler, på et nyt website, med busreklamer, flyers og med små film.

De tre foreninger "Home-Start", "Børns Voksenvenner" og "2 timer om ugen" har det samme problem: De mangler frivillige, der vil involvere sig i børn og familiers liv og være med til at skabe overskud og glæde i hverdagen.

Med penge fra den kommunale pulje til generationspagten er foreningerne måske kommet et skridt nærmere en løsning. De er gået sammen om en storstilet kampagne for at rekruttere nye frivillige, og alle nye og moderne virkemidler bliver taget i brug. "100 frivillige på 100 dage" kaldes kampagnen, som blev skudt i gang 1. februar.

Der er lavet små film til de sociale medier og internettet, byplakater bliver sat op i reklametavler rundt om i byen, der er lavet bannere til busser, 28.000 flyers vil havne i odenseanernes postkasser og på en stor skærm i Borgernes Hus spilles kampagnefilmen. Desuden er der lavet et officielt website, www.100frivillige.nu, og flere aktiviteter er på vej i løbet af foråret.

Formand for Børns Voksenvenner i Odense, Hanne Syrak, håber, at kampagnen resulterer i mange flere frivillige, og hun glæder sig over samarbejdet.

- Der er allerede et par par stykker, der har meldt sig som frivillige, men vi håber selvfølgelig på mange flere, siger Hanne Syrak, der har væbnet sig med tålmodighed.

Hendes egen forening mangler lige nu 29 voksenvenner, men erfaringen siger, at kampagner som "100 frivillige på 100 dage," vil øge behovet for frivillige, fordi der samtidig bliver mere opmærksomhed omkring foreningernes arbejde.

- Jeg regner ikke med, at de frivillige kommer strømmende ind lige fra kampagnestart. Det er en stor beslutning at involvere sig i børns liv, som hun siger.

Sidegevinst

Rekrutteringskampagnen er blevet mulig med 400.000 kroner fra den første kommunale pulje til styrkelse af "generationspagten." Puljen på to millioner kroner årligt i to år skal sikre, at generationerne får mere glæde af hinanden i Odense Kommune og kan søges af foreninger, borgergrupper og institutioner.

- Det her havde ikke kunnet lade sig gøre uden pengene fra generationspagten. Vi har fået professionelle til at lave kampagnen for os. I de tre foreninger har vi ikke kapacitet eller viden til at forhandle med reklamefolk, lave små film eller noget af det andet, der er sat i gang, siger Hanne Syrak, der også fortæller, at samarbejdet mellem de tre foreninger er meget meningsfyldt.

En sidegevinst ved samarbejdet om kampagnen har været, at frivillige skal sendes videre til andre foreninger, hvis en frivillig skulle passe bedre i en af de andre foreninger.

Hos Børns Voksenvenner binder man sig eksempelvis i to år, og hvis en frivillig er i tvivl, kan de sendes videre til 2 timer om dagen, som kun kræver, at man binder sig et halvt år ad gangen.

Der er ansøgningsfrist til at søge næste pulje på to millioner kroner til generationspagten den 17. marts.

Jagten på frivillige er gået ind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce