Koncert-arrangøren vender ryggen til samarbejdspartneren gennem mange år, Albani Bryggerierne
ODENSE: JVB og Albani har altid hørt sammen. Gennem omkring 20 år har byens store koncertarrangør været uløseligt forbundet med det store bryggeri som sponsor.

Men det samarbejde er slut nu. Fra årsskiftet hedder JVB's sponsor Tuborg. Og det skifte kommer ikke som et chok i branchen.

- De har jo skiftet i kraft af deres samarbejde med OB, siger tidligere Albani-direktør Peer Bach, der stadig arbejder med sponsorater for bryggeriet og har været samarbejdspartner med JVB gennem mange år.

I forbindelse med Elton John-koncerten blev JVB opkøbt af Odense Sport & Event, hvis flagskib, OB, har Carlsberg som sponsor. Derfor er det logisk, at JVB kommer ind under De Forenede Bryggeriers hat.

Ingen bitterhed

- Sådan er vilkårene jo, og der er ingen grund til at være biiter over det. De tider, hvor man tænker tilbage på alle de gange, man er blevet hjulpet, når man har været i problemer, er forbi, siger Peer Bach.

- Vi mener, at vi har haft et fantastisk samarbejde, og nu har JVB valgt en anden samarbejdsparter, og sådan er det. Albani er stadig et brand, der vil markere sig på Fyn, og det vil vi gøre, siger Peer Bach og tilføjer:

- Vi har haft en speciel status på Fyn, og derfor har vi også kunnet konstatere, at pengene sidder løst hos vore konkurrenter, når det gælder om at komme ind på Fyn.

I pressemeddelsen om skiftet takker JVB for et godt samarbejde med Albani gennem årene. Samtidig forklarer man, at JVB er oppe i en liga, hvor man vil præsentere sig som koncertleverandør til hele Region Syddanmark.

- Det er logisk for JVB, der nu har vist, at de kan arrangere store koncerter i Elton John-størrelsen, at samarbejde med os. Vi har jo erfaringer fra Roskilde Festival, fredagsrock i Tivoli og Grøn Koncert, siger Rasmus Teglgaard, musiksponsorchef hos Tuborg.

Problemer flere steder

Samarbejdet mellem Tuborg og JVB bliver dog ikke helt uden komplikationer.

Steder som Odense Koncertshus eller Posten, som JVB har benyttet eller vil benytte, har Albani-øl i hanerne. Og ude i fremtiden lurer Magasinet, der, når det genåbner, vil huse mange JVB-koncerter.

- Når vi har et samarbejde, forventer vi da, at der serveres vores produkter til JVB-koncerterne. Men vi erkender, at situationen er speciel på Fyn, så vi vil ikke komme og spille den store onde sponsor, siger Tuborgs Rasmus Teglgaard.

- Jeg tror helt sikkert, vi kan finde pragmatsike løsninger på det problem, supplerer JVB-direktør, Hans Quist­gaard.

Juridisk kompliceret

Hvad Magasinet angår, er Tuborg klar til at komme på banen med et tilbud. Og det samme gælder Albani.

- Men det er et uhyre kompliceret juridisk spil, som vi først er ved at udrede nu, siger kontorchef ved kommunens kulturforvaltning, Peder Bach.

Kommunen kan ikke bare gå ind og drive restaurant, og i øjeblikket er man ved at lære af Københavns Kommune, hvordan det praktisk kan lade sig gøre at drive de tre serveringssteder, der bliver i Kulturmaskinen - og altså dermed Magasinet.

- Vi skal have lagt en tank ind til fadøl, og Tuborg vil ikke have, at der må være Albani-øl i en Tuborg-tank eller omvendt, siger Peder Bach.

Derfor vil man fra kommunen egentlig gerne have afklaret, hvem der skal være samarbejdspartneren.

Men kommunen risikerer at få problemer i forhold til at finde en forpagter, hvis man på forhånd har lagt sig fast på, hvilken øl-leverandør, man vil have.

Det komplicerede spil er man i øjeblikket ved at udrede de juridsike konsekvenser af i kommunen.

Øl-mærket ligegyldigt

- Det er jo efterhånden sådan, at det sekundære, altså hvilken øl der serveres, betyder mere end det primære, altså hvilken musik, der spilles. Det er de vilkår, vi må arbejde under, siger Peder Bach.
  • Fyens Stiftstidende