STREJKE: Forhandl, fyr chefen eller flyt os. Kampviljen var stor på førstedagen
ODENSE: På et tidspunkt gik der rygter om, at nu kom politiet.

Da blev der uro i maverne på de strejkende chauffører, som fra tidlig morgen blokerede Odense Bytrafiks garager på Gammelsø.

- For vi ønsker en rolig konflikt og trækker os, hvis politiet kommer, sagde talsmand Jørgen Madsen midt på dagen.

Men det blev kun til en motorcykelbetjent, der kørte stille forbi. Og chaufførerne blev stående, hvor de helst vil være nu:Sammen og i vejen for samtlige Odenses røde bybusser.

Kun de børnehavebusser, der også overnatter hér på anlægget, fik lov at liste ud med sine pædagoger bag rattet.

- I forhold til konflikten i sommer, er dette mere alvorligt. Folk har simpelthen fået nok, sagde Jørgen Madsen.

Og det er ikke kun af arbejdsforholdene i de nye garager og samlingslokaler, forstod man på den megen mumlen over varme kaffebægre og franske hotdogs fra fællesklubben.

- Man kan jo konstatere, at vi aldrig havde konflikter med vores gamle chef. Det handler i bund og grund om ham, lød det fra geledderne om trafikchef Peter Justesen.

Mens andre gik så vidt som til at nikke til muligheden for at flytte ham og løse konflikten på den måde.

Officielt handler kravene om en række forbedringer af arbejdsforholdene, som chaufførerne ikke mener, der er blevet lyttet til. Derfor kræver de nu en forhandling direkte med rådmand Søren Møller (K), der deler det administrative ansvar for bytrafikken.

Rådmand bør gribe ind

De bakkes op af Enhedslistens byrådsmedlem Per Berga Rasmussen, som mener, at rådmanden skal tale med chaufførerne, selv om det er en ulovlig arbejdsnedlæggelse.

- Problemerne har været kendt før konflikten. Nu må rådmanden træde i karakter, sagde han, mens Jørgen Madsen og de andre frøs ørene under blå kasketter og benene i uniformer fra bytrafikken.

Mistillid fra ledelsen

Fra en plads indendøre kunne tillidsmand Henrik Hansen betragte sine strejkende kolleger udenfor pigtrådeshegnet og fundere over deres vrede.

- Trafikchefen har forhandlingskompetencen hedder det. Men vi vil gerne have mulighed for at fortælle kommunen om problemets reelle udseende, som er mistillid fra chefen, sagde han og nævnte som eksempel en episode, hvor chaufførernes pauserum på banegården blev lukket efter kl. 17, trods det at behovet rakte længere ud på aftenen.

- Det blev ændret. Men begrundelsen dengang bed sig fast. Ledelsen sagde, at de ikke kunne have hvem som helst rendende, når der ikke var en mester. Med "hvem som helst" mente den altså medarbejdere med nøglekort og ansvar for passagerer og busser til to millioner kroner, sagde Henrik Hansen.

Banaliteter

Rådmand Søren Møller (K) kalder chaufførernes kritikpunkter for banaliteter, som bør løses mellem medarbejdere og ledelse.

- Det er groft sagt ikke et politisk problem, hvor telefonen hænger, siger han, der har tillid til, at ledelsen i forvejen forsøger at løse problemerne.

- Jeg kunne i andre situationer måske have en vis forståelse for, at en ulovlig arbejdsnedlæggelse kan være et nødvendigt kampmiddel. Men her holder man befolkningen som gidsler, mener Søren Møller.

På Gammelsø svarede busserne med et skilt i forruden: Ikke i rute.
  • fyens.dk