Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvor skal kunderne komme fra?


Hvor skal kunderne komme fra?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er ikke længere grisenes hyl, på vej til slagtebænken, der lyder fra slagteriet på Rugårdsvej i Odense.

Grisenes hyl er erstattet af larmen fra vældige maskiner, som nedbryder slagteriets bygninger og planerer grunden, som skal gøres klar til etablering af et stort butikscenter med tilhørende parkeringspladser.

På Østre Stationsvej er den gamle fragtcentral ligeledes jævnet med jorden, og sammen med slagterigrunden skal den tjene til areal for det omtalte butikscenter.

Lukning af butikker og restauranter i fynske kystbyer har ikke fået butikscentrets bygherrer til at ryste på hænderne, heller ikke selv om genboen, i den tidligere biograf "CinemaxX" er i færd med at bygge stedet om til et butikscenter med navnet "Kongens Torv."

Bygherrer og forretningsfolk må nødvendigvis være optimister og parate til at løbe en økonomisk risiko, men man kan frygte, at euforien har taget overhånd, og at det kan komme til at knibe med det nødvendige kundeunderlag, som skal få det hele til at give pæne tal på regnskabets bundlinje.

Ud fra princippet "den enes død, den andens brød", er det selvfølgelig hensigten at trække kunder til Odense fra hele det øvrige Fyn, hvor butiksindehaverne uden tvivl vil plages af nervøse trækninger ved udsigten til yderligere konkurrence fra den fynske hovedstad.

I Faaborg er det en bedrøvet handelsstandsforening, der kan konstatere for mange tomme butikslokaler i bymidten, og bedre bliver det næppe, når de nye centre i Odense er parat til at tæppebombe hele Fyn - og trekantområdet - med reklamer om tilbud på alt, hvad mennesker kan begære.

I Odense kan de eksisterende butikscentre og forretningerne i city se frem til en benhård konkurrence om kundernes gunst, og de forventeligt mange penge, som kunderne skal lægge i de nye centre, kan ikke samtidig anvendes i city-butikkerne eller i de fynske kystbyer.

Da Fyn trods alt kun rummer omkring en halv million indbyggere, skal elastikken spændes til bristepunktet, for at der observeres tilstrækkeligt liv (læs: kunder) overalt, hvor forretningslivet faldbyder deres varer.

Det er indlysende, at en by ikke bør stå i stampe, men med hensyn til handelslivet er mæthedspunktet formentlig indtruffet, længe inden dørene åbnes i de nye butikscentre, og det bliver spændende at se, hvor kunderne skal komme fra.

Odense er i forvejen plastret til med såvel butikscentre som discount-butikker, og Netto, Fakta, Aldi og Lidl har allesammen planer om at åbne nye butikker.

Det skyldes ikke, at Odenses indbyggertal er voksende, snarere tværtimod, men bunder formentlig i en stærk tro på, at man kan erobre kunder og dermed omsætning fra hinanden.

Nu skal det hele ikke munde ud i surhed, og da kunderne kan se frem til en skrap konkurrence butikkerne imellem, med stærke tilbud til følge, er der udsigt til, at den enkelte kundes købekraft bliver forbedret.

Det er der nok ikke så få, der vil glæde sig til.

Erling Wolff

Spangsvej 126 C, Villestofte, 5210 Odense NV

Hvor skal kunderne komme fra?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.