Hun instruerer Lisa Teige: - Der er en sult efter ægte følelser

Lisa Teige er blandt de 10 bedste moderne dansere i sin aldersgruppe i Norge - derfor var hun et oplagt valg til rollen. Her er hun fanget i en pause fra optagelserne på Brandts - omgivet af et internationalt filmcrew. Foto: Andreas Bastiansen / FilmFyn

Hun instruerer Lisa Teige: - Der er en sult efter ægte følelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Battle" hedder en ny dansefilm, der blandt andet optages i Odense med Skam-stjernen Lisa Teige. Den arbejder med input fra de unge i et håb om at ramme den samme ægthed, som også gennemsyrede den norske hit-serie.

Film dør, hvis handlingen er alt for forudsigelig. Men det er trods alt begrænset, hvor mange forskellige historier, der kan fortælles på tv og i biografen. Og hvad gør man så?

Den svenske instruktør Katarina Launing sidder i en pause fra indspilningen af dansefilmen "Battle" på fjerdesal i Brandts Klædefabrik og nikker til spørgsmålet. Hun har denne dag arbejdet med blandt andet danske Karen-Lise Mynster og norske Lisa Teige, stjernen fra første sæson af tv-serien "Skam", og netop "Skam" har faktisk gjort en forskel:

- "Skam" var egentlig tænkt som en nicheproduktion, men den har jo vist, at film om teenagere og unge kan være relevante for andre også. Og derfor har den også fået en betydning for, at vi kan lave en film som "Battle", der handler om at være den, du er. Det handler om at finde og vise de ægte følelser i forskellige sammenhænge - det, tror jeg, der er en sult efter generelt.

- Kan du uddybe det?

- Min datter er ikke trænet i filmplot, men hun kan allerede efter fem minutter sige, hvad der kommer til at ske i rigtig mange af de film, vi ser. Når du åbner for improvisation og input fra de unge, får du flere ægte øjeblikke, og så ved du heller ikke helt, hvad der skal ske. Og det giver nyt liv til din oplevelse af filmen, siger Katarina Launing.

Her spiller det også ind, at der ikke er sindssygt mange penge i film i Norden, og mange af dem er offentlige. Og derfor tillader man, at instruktøren har frihed til at bruge det, der opstår impulsivt under indspilningerne.

- Du har ikke kæmpe budgetter, hvor alt er bestemt på forhånd som i Hollywood. Det er pengene, der bestemmer på en måde. Det bliver et andet game, når nogen investerer flere hundrede millioner kroner i en film, supplerer filmproducent Pål Røed.

Spionerer

"Battle" foregår i Oslo øst - og vest.

I begyndelsen af filmen bor Lisa Teige, der spillerhovedrollen, i Bygdøy, som er den rige del af Oslo, her hvor vennerne af kongehuset bor side om side med folk med formuer, der går generationer tilbage. Her går huse og ejendomme ofte i arv, og kun et fåtal udefra får lov til at bygge dyrt og komme ind i området.

Hun danser moderne dans, men da hendes fars firma går konkurs, må hun flytte til Ellingsrud, en forstad og et område med mange problemer. Her ligger højhuse, opført i 1970'erne, og meget socialt boligbyggeri. Og her møder hun hiphoppen og en ung fyr, hun forelsker sig i.

Men hvad skal hun sige til sine venner i den rige del af byen - hun har ikke engang fortalt dem, at hun er flyttet. Og hvad med hendes dansekarriere?

For at få input fra de unge med i filmen, har Katarina Launing "spioneret og lytte på, hvad de unge dansere snakker om i pauserne" - som hun siger - og også hvordan de snakker.

- For eksempel hørte jeg en af pigerne beskrive, hvordan hun havde været på spa i Oslo, og hvordan de andre bød ind med forskellige bemærkninger. Dér tænkte jeg - "perfekt!" - det skal med i filmen. Så den indleder en af scenerne, som så går over i det planlagte manus, fortæller hun.

- Det giver også de unge skuespillere et ejerskab og lyst til at bidrage.

Medindflydelse

Ægtheden skinner også igennem på en anden måde - i brugen af amatørskuespillere, som giver instruktøren en særlig udfordring:

- Vi arbejder med nogle enormt dygtige dansere, men de er ikke trænede skuespillere. De kan ikke bare hente den samme følelse frem igen og igen, som en professionel skuespiller kan. Til gengæld giver de noget ægte, og derfor er min opgave igen og igen at finde på et nyt set up, så de kan levere noget oprigtigt igen, selv om vi tager scenen om, siger Katarina Launing.

Hun har imidlertid ingen problemer med at lade andre få medindflydelse på den endelige film. Som hun siger:

- I det øjeblik, at jeg sagde, at jeg vidste, hvordan det hele skulle være, ville filmen dø. Den lever af de input, andre kommer med.

Hun instruerer Lisa Teige: - Der er en sult efter ægte følelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce